hur många malar ska jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lönnebergabon
    • January 2003
    • 78

    hur många malar ska jag ha?

    Jag har ett 100 liters akvarium med 3 ancistrusar("albino")och en corydoras leucomelas.Min fråga är om jag borde ha fler corydoras för jag har hört att det är en stimmal? Iså fall hur många? och ska jag stödmata dem med något?

    Går det att få corydoras att leka, ska man göra något specielllt?
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Hej!

    Corydoras vill gärna ha några kompisar, precis som du själv skriver. Antal beror ju lite på hur många invånare i akvariet du har i övrigt, jag tycker att 4-5 st Corydoras totalt skulle gå bra. En del Corydoras är lättlekta, andra lite svårare. Hur just leucomelas är kan jag inte riktigt svara på, men jag skulle tro att den är "mellan" i svårighetsgrad. Den som är lättodlad är metallpansarmalen. På länken hittar du en artikel om hur Corydoras arter kan fås i lek.

    http://ausfish.virtualave.net/articles/BreedCB.shtml

    MVH Sabina

    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Du bör stödmata dina malar med speciella algtabletter, ärtor, zuccini. Har du inga andra fiskar kan du även blöta vanligt flingfoder, som får falla ner på botten.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Corydoras är inte algätare de är köttätare. Stödmatningen bör vara tex mygglarver,räkmix torrfoder typ granulat.
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • lönnebergabon
          • January 2003
          • 78

          #5
          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            hej
            ja trodde att man bara kunde ha två ancitrs malar i ett akvarie, en hona och en hanne.
            men ja kan inte så mycket om ancitrus.

            MVH Shpend

            Kommentar

            Arbetssätt...