Hur ska jag göra med ancistrusodling hos mej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Hur ska jag göra med ancistrusodling hos mej?

    Jag köpte för ca 1 ½ månad sen en hona till min hane och hoppades på att dom snart skulle vilja leka, men nej . Inte än.
    Och nu undrar jag om jag har ett bra odlingskar?

    Först till fiskarna: Ancistrusarna är (Honan) 7-8 cm Och (hanen) ca 12 cm.
    Jag har också ett stim på 7 st pansarmalar, 6 platy, 2 kuhlii och 3 scalarer.

    Akvariet och inredning:
    Akvariet är på 100L (jag har alldeles för mkt fisk för mitt akvarium jag vet).
    Det finns mkt växter (mest höga så som vattenpest,cabomba och vallesneria) Men även några fler storbladiga. Några mindre rötter och en lite större med en naturlig grotta, och lite stenar.

    Dom får varsin fodertablett ca varannan dag.

    Tempen är på 26 grader och övriga vattenvärden okända.

    Belysning:
    En lågenergilampa+ ett Osram lysrör på 18W Warmwhite. Lysröret är GAMMALT och bör bytas.

    Hanen brukar hålla till i "grengrottan" men släpper inte in honan. Annars kommer dom bra överens.

    Kommer ni på något annat ni undrar över får ni fråga.
    / Marcus
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    #2
    äldre ancistrus hannar brukar inte vara lika allerta som yngre hannar...de brukar inte ha orken etc...skulle ha varit bättre ifall hanen va yngre och honan äldre...men de kan ju såklart fortfarande yngla =) men enligt många så går det trögare med äldre exemplar bara,men vet inte om det beror på detta i ditt fall..

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      här är en länk där du kan läsa lite om odling av ancistrus http://www.bollmoraakvarieklubb.org/.../ancistrus.htm

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ursprungligen postat av neon_kimpan
        här är en länk där du kan läsa lite om odling av ancistrus http://www.bollmoraakvarieklubb.org/.../ancistrus.htm

        //kim
        Den sidan har jag redan kollat på via en annan tråd och den gav inga större svar på vad jag sökte..

        Ursprungligen postat av el_pako
        äldre ancistrus hannar brukar inte vara lika allerta som yngre hannar...de brukar inte ha orken etc...skulle ha varit bättre ifall hanen va yngre och honan äldre...men de kan ju såklart fortfarande yngla =) men enligt många så går det trögare med äldre exemplar bara,men vet inte om det beror på detta i ditt fall..
        Min hane köpte jag för ca ett år sen och då var han runt 4 cm. Och han är nog inte 12 cm heller, jag har förväxlat honom med min andra hane i ett annat akvarium, Han är snarare 10cm...
        / Marcus

        Kommentar

        • Tellsak
          • March 2006
          • 41

          #5
          Hej PlatyYngel.
          Jag hade liknade problem som du, (undrade om mitt odlingskar skulle duga. ) tills för 3 dagar sedan. Då fick jag svar på tal i form av yngel!!

          Jag köpte 3 Ancistrus för 2-3 veckor sedan. Och för 3 dagar sedan såg jag att de lagt rom.
          Jag har en avelsgrupp bestående av 2 honor och en hane, i ett lågt 50liters akvarium med stor bottenyta. Två lekgrotter och lite rötter samt några växter finns i akvariet.
          När det gäller de flesta malar så vill de ha strömt och syrerikt vatten. Vad gällande Ansictrus så är det en art (eller rättare sagt så består den av flera mixade arter) som inte är så speciellt känslig vad gällande vatten temperatur och kvallite. En temperatur någon stans mellan 22-28 grader klarar den nog. (Själv kör jag 27 grader och det fungerar för mig). Men eftersom det är en grottlekare så föredrar den någon form av hålighet att lägga rommen i. Det kan vara allt ifrån en upp och nervänd kruka, där man har slagit ut en skärva. En delad och ihop limmad tegelpanna skulle fungera utmärkt. Själv har jag ett tegelrör som jag delat på mitten och limmat ihop en skifferbotten på. Den optimala platsen för en lekgrotta är att den ska vara placerad i turbulent vatten! Dock ALDRIG med en jetstråle rakt in i grottan. Sedan går det till på följande sätt: hanen väljer en grotta som han tycker är lämplig (det är ändå han som kommer ta hand om ynglen). Han simmar in i grottan och lägger sig med stjärtfenan utanför och viftar i väntan på honan. När honan kommer så backar hanen ut och låter honan simma in. Han pressar sedan in honan i lekgrottan. Rommen läggs, befruktas och 4 dagar senare kläcks de. Hannen kommer att ligga och fläkta ”färskt” vatten över rommen och under den tiden lämnar han inte grottan för att äta. Så han kan vara rätt så tunn när han väl visar sig.
          Pröva med att först skaffa en ordentlig lekgrotta.

          Vattenkvalitén är A och O vid lek. Byt 25-30% av vattnet varannan dag under en liten period och se. Sedan kan det vara så att honan inte gillar hannen. (Och då är det precis som på krogen, det blir ingenting). Pröva då med en annan hanne.
          Här har du fått lite basic information om malar. Hoppas det hjälper dig.
          Lycka till!

          Göran

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Ursprungligen postat av Tellsak
            Hej PlatyYngel.
            Jag hade liknade problem som du, (undrade om mitt odlingskar skulle duga. ) tills för 3 dagar sedan. Då fick jag svar på tal i form av yngel!!

            Jag köpte 3 Ancistrus för 2-3 veckor sedan. Och för 3 dagar sedan såg jag att de lagt rom.
            Jag har en avelsgrupp bestående av 2 honor och en hane, i ett lågt 50liters akvarium med stor bottenyta. Två lekgrotter och lite rötter samt några växter finns i akvariet.
            När det gäller de flesta malar så vill de ha strömt och syrerikt vatten. Vad gällande Ansictrus så är det en art (eller rättare sagt så består den av flera mixade arter) som inte är så speciellt känslig vad gällande vatten temperatur och kvallite. En temperatur någon stans mellan 22-28 grader klarar den nog. (Själv kör jag 27 grader och det fungerar för mig). Men eftersom det är en grottlekare så föredrar den någon form av hålighet att lägga rommen i. Det kan vara allt ifrån en upp och nervänd kruka, där man har slagit ut en skärva. En delad och ihop limmad tegelpanna skulle fungera utmärkt. Själv har jag ett tegelrör som jag delat på mitten och limmat ihop en skifferbotten på. Den optimala platsen för en lekgrotta är att den ska vara placerad i turbulent vatten! Dock ALDRIG med en jetstråle rakt in i grottan. Sedan går det till på följande sätt: hanen väljer en grotta som han tycker är lämplig (det är ändå han som kommer ta hand om ynglen). Han simmar in i grottan och lägger sig med stjärtfenan utanför och viftar i väntan på honan. När honan kommer så backar hanen ut och låter honan simma in. Han pressar sedan in honan i lekgrottan. Rommen läggs, befruktas och 4 dagar senare kläcks de. Hannen kommer att ligga och fläkta ”färskt” vatten över rommen och under den tiden lämnar han inte grottan för att äta. Så han kan vara rätt så tunn när han väl visar sig.
            Pröva med att först skaffa en ordentlig lekgrotta.

            Vattenkvalitén är A och O vid lek. Byt 25-30% av vattnet varannan dag under en liten period och se. Sedan kan det vara så att honan inte gillar hannen. (Och då är det precis som på krogen, det blir ingenting). Pröva då med en annan hanne.
            Här har du fått lite basic information om malar. Hoppas det hjälper dig.
            Lycka till!

            Göran
            Tack för svaret, men jag måste fråga, jag har hört att hanen hellst hänger lodrät och inte vågrät, stämmer det?

            Igår satte jag nämligen ner en lite större gren med en hålighet i och hanen låg där i öppningen och såg inte ut som han visste om han ville in eller inte. Men till slut simmade han in dit.
            Honan håller sej i andra änden av akvariet än så länge.

            Kan jag byta vatten så ofta i ett sällskapsakvarium med en alldeles för liten pump som förmodligen inte har någon större bakteriekultur? Blir det inte en obalans?
            / Marcus

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              Om du har en för liten pump, så byt vatten mest varje dag. Det finns nog ingenting som är så känsligt för dåligt vatten som ancistrusyngel.

              Om dina ancistrus börjar leka så kommer hanen ändå få svårt att försvara sin rom mot både dina Kuhli och dina Corydoras-malar. Det måste vara en mycket tät grotta, gärna en lerkruka, som inga andra fiskar kan ta sig in i.

              Om det så blir lek, och rommen kläcks, så kommer dina Scalarer att ha fest och mumsa i sig alla yngel så fort de blir frisimmande.

              Jag skulle inte ens försöka odla Ancistrus med dina förutsättningar, men om man vill trigga fiskar till lek så är ett väl beprövat knep att först sänka vattennivån i karet under någon vecka eller två, och sedan fylla upp och göra vattenbyten mest varje dag, gärna med vatten som är 2-3 grader kallare, och så mata rikligt också. Då har man simulerat en torrperiod med efterföljande årstidsregn som brukar vara den tidpunkt då de flesta fiskar leker, eftersom det finns mest med mat åt de små då.

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Ursprungligen postat av swetrot
                Om dina ancistrus börjar leka så kommer hanen ändå få svårt att försvara sin rom mot både dina Kuhli och dina Corydoras-malar. Det måste vara en mycket tät grotta, gärna en lerkruka, som inga andra fiskar kan ta sig in i.

                Om det så blir lek, och rommen kläcks, så kommer dina Scalarer att ha fest och mumsa i sig alla yngel så fort de blir frisimmande.

                Jag skulle inte ens försöka odla Ancistrus med dina förutsättningar,
                Mina Khulii ligger under en gren i vänstra delen av akvariet (den stora grenen med grottan i högra) och har inte rört sej på en vecka ens för att äta .
                Pansarmalarna vågar inte komma in i grottan då Malte (malen) jagar bort dem nu redan .

                Jag har ganska mkt växter, rötter och stenar så en del yngel lär väl klara sej ifrån scalarerna? Har dessutom tänkt mej att flytta dom ynglen jag kan till en akvarium på 20L. Och även om du inte ens skulle försöka så ger jag inte upp så lätt . Inte utan att ha provat några ggr.

                Ursprungligen postat av Tellsak
                Han simmar in i grottan och lägger sig med stjärtfenan utanför och viftar i väntan på honan.
                Hanen ligger helt utanför grottan i en lite ficka i i roten alldeles utanför grottöppningen, och du skrev att han viftar med stjärtfenan... min hane viftar med stjärten och bröstfenorna
                / Marcus

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  eftersom ditt akvarium redan är fullt (särskilt synd om scalarerna!!!) kommer det bli riktigt trångt där i vilket innebär att yngelna kommer växa långsamt. Dessutom är de väldigt känsliga för nitrit vilket gör att du borde med din fisksamling borde sätta in ett rejält filter.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    eftersom ditt akvarium redan är fullt (särskilt synd om scalarerna!!!) kommer det bli riktigt trångt där i vilket innebär att yngelna kommer växa långsamt. Dessutom är de väldigt känsliga för nitrit vilket gör att du borde med din fisksamling borde sätta in ett rejält filter.
                    Att scalarerna är i ett för litet akvarium vet jag men jag tog hand om dem från en kompis som annars hade tagit död på dem . Kunde bara ta dem, dom andra fiskarna, mkt större scalarer, dödade han . Jag tyckte han kunde sälja dem men han "orkade inte" som han sa. Synd men så är det.

                    Och som jag skrev tidigare i tråden kommer jag att flytta på dem jag kan. De andra fiskarna jag har dör inte av nitrit så jag skulle tro att ynglen skulla klara det (även om dom är känsligare).

                    Och nu tänker ni säkert:
                    "Vad är det för obildad idiot som tänker föda upp yngel även om dom kanske dör?"
                    Men sån är jag... Jag ger aldrig upp!
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Så här ser jag på det:
                      1. Har du tillräcklig cirkulation i karet, pumpen bör pumpa minst 3-4 gånger akvariets volym... och då kommer nog scalarerna att få det lite jobbigt.
                      2. Kuhlii och Corydoras kommer att göra allt för att äta rommen.
                      3. Scalarerna KOMMER att äta upp alla ynglen när de kommer ut ur grottan.
                      4. Om ynglen överlever Scalarerna så kommer de inte att fån tillräckligt med mat p g a konkurrensen, så då svälter de ihjäl i stället.
                      5. Med så stor fisklast i karet så har du kanske för dåliga vattenvärden för att Ancistrusarna ens ska försöka leka.

                      Kontentan av det hela är, att så länge du har det som du har det i ditt kar, ska du vara glad för att dom inte leker...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Glömde en sak apropå det här:

                        Och som jag skrev tidigare i tråden kommer jag att flytta på dem jag kan. De andra fiskarna jag har dör inte av nitrit så jag skulle tro att ynglen skulla klara det (även om dom är känsligare).
                        Nitrit är giftigt och frätande... du överlever säkert en liten droppe frätande gift på huden också, men hur kul är det??? Du kanske skulle prova....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          du kanske kan ge bort eller sälja dina scalarer? tycker inte
                          du har så mycket fisk om man bortser från scalarerna. Och scalarerna kommer äta yngelna också. Jag fick själv nyligen ge bort 10 sorgmanteltetror för de kalasde på mina ancistrusyngel >:|
                          alltså, utan scalarerna och med ett akvarium (ganska stort...) att ha ynglen i senare kommer det nog funka utmärkt!
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • Tellsak
                            • March 2006
                            • 41

                            #14
                            Hannen har nog väldigt lätt att anpassa sig till situationen. Lodrät eller vågrät spelar nog ingen större roll. Men i en liggande lekgrotta så "korkar" han igen ingången bättre. Och för hoppningsvis blir färre rom/yngel uppätna av andra fiskar.Pröva med vad som passar ditt akvarium bäst.

                            Kommentar

                            • HazelCR

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tant Nancy
                              Så här ser jag på det:
                              1. Har du tillräcklig cirkulation i karet, pumpen bör pumpa minst 3-4 gånger akvariets volym... och då kommer nog scalarerna att få det lite jobbigt.
                              2. Kuhlii och Corydoras kommer att göra allt för att äta rommen.
                              3. Scalarerna KOMMER att äta upp alla ynglen när de kommer ut ur grottan.
                              4. Om ynglen överlever Scalarerna så kommer de inte att fån tillräckligt med mat p g a konkurrensen, så då svälter de ihjäl i stället.
                              5. Med så stor fisklast i karet så har du kanske för dåliga vattenvärden för att Ancistrusarna ens ska försöka leka.

                              Kontentan av det hela är, att så länge du har det som du har det i ditt kar, ska du vara glad för att dom inte leker...
                              Jag funderar lite över din punkt två, Nancy.
                              Är Corydoras notoriska äggtjuvar? Jag trodde att det skulle fungera med ett ancitruspar och ett gäng Corydoras. Jag har ingen egen erfarenhet av just den kombiniationen.
                              Corydoras, kommer de t.o.m. att försöka äta malynglena då de lämnar pappans grotta också? Om svaret även är Ja på denna fråga, så är det verkligen ingen lyckat kombination.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...