Ni som matar med zucchini

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

Ni som matar med zucchini

Hur länge kan man ha zucchini i kylen?
    Mina malar äter inte speciellt mycket, så 1 st zucchini räcker säkert i flera veckor.
    Kan det vara att dom föredrar algerna?
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

tills den blir mjuk å sunkig skulle jag säga

Kommentar

• Lenita
      • June 2003
      • 850

Du kan testa att förvälla den och se om de gillar det bättre. en zucchini har ungefär samma hållbarhet som en gurka, nån vecka skulle jag tro.

Kommentar

• Nitra98
        • June 2005
        • 1987

Jag delar den i lagoma "matningsbitar", förväller och fryser in. Enkelt att ta fram när man känner för det!
        Min zoon

Kommentar

• lenis3
          • June 2004
          • 2254

i och med att man förväller den försvinner en stor del av näringen ur zuccinin.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Lenita
            • June 2003
            • 850

Ursprungligen postat av lenis3
            i och med att man förväller den försvinner en stor del av näringen ur zuccinin.
            Vitsen med förvällning är just att man ska bevara så mycket av näringsvärdena som möjligt. Det är stor skillnad mellan att förvälla och att koka. Förvälla innbär att man hastigt "doppar" grönsaker etc i kokande vatten. Det beror på vad det är som förvälls hur länge det ska vara i. Zucchini kanske 10-20 sekunder, beroende på hur stora bitarna är som ska förvällas. 5 sekunder kan vara mer än väl i vissa fall.

Kommentar

• Fisktjejen
              • February 2005
              • 310

Helt klart är iallafall att mina malyngel föredrar att äta den förvällda zuccinin! Lade i en förvälld och en färsk bit samtidigt och den förvällda var klart populärast, även dagen efter då den färska borde ha blivit mjuk, de får ligga i 24 timmar innan jag tar bort dem.

Kommentar

• Buckshot
                • February 2003
                • 456

Jag lade i första biten igår, och då verkade ingen intresserad.
                Idag så hade ngn ätit en del av den.
                Nu slängde jag i en ny bit och mina golden gick genast till attack.
                Så malarna kanske inte har ätit ngn zucchini alls?
                Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

Kommentar

• robban
                  • February 2003
                  • 322

personligen tycker jag zcchini är skit, malarna äter inte mycket av den innan den blir geggig och börjar slemma runt i akvariet

Kommentar

• lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

jag syftade till denna tråd http://zpet.se/forum/showthread.php?t=83550 då jag skrev att zuccinin förlorade näring genom förvällning.

jag var tvungen att "förvälla" rätt länge.. för att min zuccini skulle sjuka. Sen prövade jag att mata med förvälld zuccini men det gillade inte fiskarna utan de ville ha icke-förvälld!
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• sockerconny
                      • October 2004
                      • 2349

Ursprungligen postat av robban
                      personligen tycker jag zcchini är skit, malarna äter inte mycket av den innan den blir geggig och börjar slemma runt i akvariet
                      Märkligt, jag brukar trycka ner två eller tre stycken 3-centimeters bitar i min burk till mina 6 ancistrusar och på ett dygn är det inte alls mycket kvar av dom!! Mina Trew-ungfiskar hjälper iofs till lite med ätandet!!
                      Men ok, lite dimmigt blir det om man låter dom ligga ett dygn!

Och om du tycker squash geggar ner, prova att lägga ner gurka!! Där har du en RIKTIG Lützen-dimma!!!!

Kommentar

• ch1mpy
                        • March 2004
                        • 151

En favorit när malarna fått sitt är att gröpa ut det som blivit kvar av zucchinin och fylla den med köttfärs, som du blandar ut med det du gröpt ur den. Garnera med riven ost och in med den i ugnen.

OK kanske lite off topic.

Kommentar

• sockerconny
                          • October 2004
                          • 2349

Ursprungligen postat av ch1mpy
                          En favorit när malarna fått sitt är att gröpa ut det som blivit kvar av zucchinin och fylla den med köttfärs
                          Måste bara fråga: Inte den squash som har legat i akvariumet, eller..!?!?

Kommentar

• ch1mpy
                            • March 2004
                            • 151

Det har jag aldrig provat.

Kommentar

Arbetssätt...