vanlig pleco, Liposarcus pardalis hur stor blir den?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

vanlig pleco, Liposarcus pardalis hur stor blir den?

Jag kommer ju inte åt artbeskrivningen så kanske nån goldis kan kolla hur stor den blir åt mig?

*hoppas på snällisar*
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

denblir 35cm och kräver aett avarium på 500l
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• miiaoo
      • January 2006
      • 2815

Ursprungligen postat av andreassofus
      denblir 35cm och kräver aett avarium på 500l
      jahapp...Jag får ställa mig i kön av lurade i akvariebutiken...
      Inte nog med att det står hypostomus plecostumus, alltså L109 på kvittot och att den ska bli 25-30 cm. Å när man kollar artbeskrivningen så står det att den blir 50 cm!! Sen visar det sig såklart att det inte alls är en sån..Utan en vanlig pleco. Dom visste att dom sålde den till ett 112 liters kar dessutom å den vill alltså ha 500 liter!! Blä!!!!!!

det är dock mer än en månad sen så jag vill inte gå tillbaka med den, det är bara att hoppas att den trivs någorlunda tills den kan få flytta till större...

Tack i alla fall....

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

de hör ju inte till ovanligheten att djuraffärer ger fel info bara för o få sålt saker.. väldigt tråkigt att dom gör så för de e ju djuret dom kommer till skada till slut.. de enda dom tänker på så är de pengar.
        men som tur är så är större delen av dom seriösa..

går nog säkert bra o ha den i ditt akvarium ett tag om den inte är för stor..
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• miiaoo
          • January 2006
          • 2815

går nog säkert bra o ha den i ditt akvarium ett tag om den inte är för stor..
          nä, den är typ 5 cm nu... Å "hon" verkar ju tycka att det är ok...
          Så det går nog... Men det var dumt ändå...

Kommentar

• Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

Hypostomus har kort ryggfensbas. Liposarcus har lång (alltså fler strålar). Arterna är synnerligen svåra att identifiera. Arten Hypostomus plecostomus , som givit namnet "pleco" åt så många malar, är ovanlig - kanske förekommer den knappast alls i akvariehobbyn. Den bor i norra Surinam och närliggande delar av Venezuela. Skälet till att så många malar identifierats som H. plecostomus är att den var med bland de första malarna som fick vetenskapliga namn av Linnaeus 1758. Till en början stod alltså namnet för alla fiskar som idag slarvigt kallas plecos.

L109 vet jag inget om, men Planet Catfish kallar den för Aphanotorulus cf. frankei.

Kommentar

• andreassofus
              • November 2005
              • 5643

de va intressant info men hade de nåt om trådskaparen fråga o göra??
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

Kommentar

• miiaoo
                • January 2006
                • 2815

nä, men det var värdefullt ändå..
                Bra, då kan jag utesluta att det är en h. plecostomus helt..Har bara kikat en del på bilder och tyckte inte att min stämde med den...

Kommentar

• Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

Ursäkta om jag var otydlig. Hur stor fisken blir beror på vilken art det är, och artbestämning är inte det lättaste på såna här fiskar. Det finns ganska många arter i handeln idag som säljs som "plecostomus". Dom är väldigt lika, men den slutliga storleken varierar mellan 10 och 70 cm ungefär.

Jag försökte ge en hint om att trådskaparen refererar till tre olika arter - det är ju inte säkert att någon av de tre arterna är korrekt.

Kommentar

• robban
                    • February 2003
                    • 322

var ju ett riktigt bra svar kontentan kan man ju säga att "vanlig pleco" i de flesta akvarium till slut är olämplig pga storlek och sånt. finns ju bra alternativ i samma prisklass från små clowner och uppåt i storlek.
                    vet inte riktigt varför den finns i sånna mängder i affärerna riktigt, den är ju inte direkt snygg, blir rätt stökig med tiden och skitar ner

Kommentar

• Bosse.J
                      • March 2004
                      • 796

Ursprungligen postat av miiaoo
                      Jag kommer ju inte åt artbeskrivningen så kanske nån goldis kan kolla hur stor den blir åt mig?

*hoppas på snällisar*
                      Jag kanske är en gnällspik, men det finns ju en anledning till att man inte ska komma åt dom
                      Bosse.J

Kommentar

• miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

Ursprungligen postat av Bosse.J
                        Jag kanske är en gnällspik, men det finns ju en anledning till att man inte ska komma åt dom
                        Jo, det förstår jag också..Men nu råkade det ju vara så att jag trodde mig ha en sån i akvariet och undrade om jag ska säjla/ge bort den till nån som har mer plats, vill ju inte att den ska vantrivas..

Kommentar

• Bosse.J
                          • March 2004
                          • 796

egentligen inte dej jag gnäller på. gnäller nog mer på dom som tog reda på sakerna åt dej.
                          Blir ju liksom fel om vi betalande ska hjälpa dom som inte betalar. Tycker jag.. då faller ju liksom hela iden..
                          Bosse.J

Kommentar

• miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

Ursprungligen postat av Bosse.J
                            egentligen inte dej jag gnäller på. gnäller nog mer på dom som tog reda på sakerna åt dej.
                            Blir ju liksom fel om vi betalande ska hjälpa dom som inte betalar. Tycker jag.. då faller ju liksom hela iden..
                            Jo, men informationen måste ju inte komma från zoopet. Jag ställde en likande fråga igårkväll och då fick jag ett par länkar till andra sidor i svaret. Det var väldigt värdefullt att kunna få fråga om det och få svar som tydligen ändå inte fanns på den här sidan...
                            Nä, egentligen så håller jag med. Goldfunktionen ska ju vara för dom som betalar men som sagt, det kunde ju vara så att nån visste svaret utan att använda sig av gold-info...

Kommentar

• Bosse.J
                              • March 2004
                              • 796

men din fråga var ju att "nån snällis skulle titta åt dej"
                              Bosse.J

Kommentar

Arbetssätt...