ståplats i nybroviken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deep Blue
    • December 2005
    • 71

ståplats i nybroviken

... ser det ut som min ena otocinclus vittatus har drabbats av.
    Processen gick fort.. som i de flesta maffiauppgörelser.
    Det började med irrationellt simmande vid lunchtid, för att sedan gå över i rena kraschlandningar vid 15 tiden.. som vidare övergick i dödskramper kl 17.15 och du står den död med huvudet nerborrat i gruset.

så ska jag skicka ut torpeder till sicilien.. eller finns en vettigare förklaring?
    Under ytan, är vi alla små...
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

vad menar du?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Deep Blue
      • December 2005
      • 71

hm.... oki jag förtydligar =)

Jag menar förstås att den först började simma konstigt för att inom någon timme inte kunna "landa" eller suga sig fast utan stöp med huvudet rakt på saker... för att sedan efter ytterligare 1-2 timmar lagga sig ned å dö i några korta ryckningar...

vad jag undrar är vad som kan vara orsaken......

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

du skriver ingenting om vad de e för andra fiskar om de e nystartat, har du kollat vattenvärden??
        kan finnas 1000 olika orsaker,,
        skriv lite fakta så man har någon chans o kanske kunna hjälpa till
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• Deep Blue
          • December 2005
          • 71

hm.. vilken härsk ton du har.... inte min mening att uppröra.... det finns ett längre inlägg under sjukdommar ... som inte genererade några ideer till en början.. så jag försökte mig på en kortare variant här...
          451 startat för 4 veckor sedan. 6 rosentetror och 2 ottos. övriga fiskar verkar må fint....
          säljaren rekomenderade en startprodukt som skulle användas vid varje vattenbyte och tester skulle vara onödigt under perioden som detta användes...

Kommentar

• lenis3
            • June 2004
            • 2254

451 l eller 45 l?

du har ganska få fiskar så du borde inte fått nitrit, men jag tycker ändå du ska köpa ett dropptest (förslagsvis JBLS, strax över hundringen), nitrit dödar många fiskar och särskilt i nystartade akvarium. Om det nu är nitrit ska man byta vatten, typ 50% morgon och kväll fast helst ersätta med inkört vatten från ett annat akvarium. Nåja jag tycker du ska köpa ett nitrittest (EJ multisticks!!!) och kanske har du boven där.
            Lena Maria
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• goldennugget
              • September 2005
              • 138

Ursprungligen postat av Deep Blue
              hm.... oki jag förtydligar =)

Jag menar förstås att den först började simma konstigt för att inom någon timme inte kunna "landa" eller suga sig fast utan stöp med huvudet rakt på saker... för att sedan efter ytterligare 1-2 timmar lagga sig ned å dö i några korta ryckningar...

vad jag undrar är vad som kan vara orsaken......
              En sådan dramatisk död skulle också helt enkelt kunna tyda på någon skada på nervsystemet eller en tumör. Det händer ju hos fiskar också ibland, det kan ha varit ett dåligt exemplar... Och är det fallet så är det ju ingen fara för de andra fiskarna.
              Men jag hoppas att du hittar orsaken så att du hittar eventuella smittsamma sjukdomar eller vattenbyten.

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

Ursprungligen postat av Deep Blue
                hm.. vilken härsk ton du har.... inte min mening att uppröra.... det finns ett längre inlägg under sjukdommar ... som inte genererade några ideer till en början.. så jag försökte mig på en kortare variant här...
                451 startat för 4 veckor sedan. 6 rosentetror och 2 ottos. övriga fiskar verkar må fint....
                säljaren rekomenderade en startprodukt som skulle användas vid varje vattenbyte och tester skulle vara onödigt under perioden som detta användes...

inte alls meningen o låta sur,, ursäkta om ja lät så,,
                ja ett nitrittest är alltid bra och ha.. tror kanske att de kan va de som är felet

lycka till
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• Deep Blue
                  • December 2005
                  • 71

Ursprungligen postat av lenis3
                  451 l eller 45 l?

du har ganska få fiskar så du borde inte fått nitrit, men jag tycker ändå du ska köpa ett dropptest (förslagsvis JBLS, strax över hundringen), nitrit dödar många fiskar och särskilt i nystartade akvarium. Om det nu är nitrit ska man byta vatten, typ 50% morgon och kväll fast helst ersätta med inkört vatten från ett annat akvarium. Nåja jag tycker du ska köpa ett nitrittest (EJ multisticks!!!) och kanske har du boven där.
                  Lena Maria
                  heheh ska natruligtvis stå 45 l =)

var på en djuraffär idag... hon var skeptiskt till att jag hade nitrit pga produkten jag använt vid uppstarten..... och var inte heller någon större förespråkare av multitesten, trots att det var det enda hon hade att sälja.. förutom att de kunde göra teset åt mig om jag tog med en några dl vatten i en påse.

Kommentar

• Deep Blue
                    • December 2005
                    • 71

Ursprungligen postat av goldennugget
                    En sådan dramatisk död skulle också helt enkelt kunna tyda på någon skada på nervsystemet eller en tumör. Det händer ju hos fiskar också ibland, det kan ha varit ett dåligt exemplar... Och är det fallet så är det ju ingen fara för de andra fiskarna.
                    Men jag hoppas att du hittar orsaken så att du hittar eventuella smittsamma sjukdomar eller vattenbyten.

Än så länge verkar den andra ottosen må fint... men jag förväntar mig knappast att den överlever, eftersom dom ofta dör helt oförklarligt.
                    Det som förbryllade min med den som dog, var det snabba förloppet och sättet det skedde på... har nog aldrig sett en fisk dö på det sättet (jag tog bland annat död på 6 slöjstjärtar i 10 års åldern.. men det var en mer långdragen process )

Kommentar

• Deep Blue
                      • December 2005
                      • 71

Ursprungligen postat av andreassofus
                      inte alls meningen o låta sur,, ursäkta om ja lät så,,
                      ja ett nitrittest är alltid bra och ha.. tror kanske att de kan va de som är felet

lycka till
                      Ingen fara .... jag har som synes överlevt =))

vad rekomenderar du för sorts test? I butiken jag var i idag hade dom bara mulittest som hon inte var så glad i att sälja till mig "dom kostar 198 kr så det verkar ju onödig" sa hon.
                      Eftersom jag har haft en start product som enligt säljaren ska motverka amonnium å nitrat å tillföra bakterier av bra sort så rådde hon mig att avvakta några dagar.. eftersom övriga fiskar inte har några sympton... är det vettigt?
                      (fattig student som jag är så blev jag ju glad att slippa utgiften på 198... men det kanske är dumsnålt? )

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

såkallat dropptest är avsevärt mycket mer exakt än multitester är.

tror jag gav 69kr för mitt jbl nitrittest.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

Arbetssätt...