Ancistrushona??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Ancistrushona??

    Jag har en ancistrushane (Malte) och jag tror att han gärna skulle vilja producera några Malte. Jr. eftersom han vid upprepade tillfällen byggt en grop under min rot och försvarat den aktivt . Om det blev några små skulle jag inte klaga.

    Men... så kommer den stora frågan:
    - Hur hittar jag en "Malta" ??

    Djuraffären får in vuxna malar ibland men annars är det bara 3 cm. Eftersom dom kostar lite vill jag inte köpa en liten och vänta. För om det skulle vara en hane blir jag besviken .

    Har ni några andra tips på hur jag kan hitta en Malta??
    Senast redigerad av PlatyYngel; 10 January 2006, 20:08.
    / Marcus
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Är det ingen som vet?
    / Marcus

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av PlatyYngel
      Är det ingen som vet?

      du måste nog köpa en stor för att vara säker på att det e rätt kön tyvärr
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Hon måste vara minst 6 cm. Och kolla ordentligt att den inte har skäggväxt!

        Jag köpte en "hona" (6 cm) till min ensamme hanne. En säker hona, enligt affären!!! När jag kom hem och studerade den lite närmare så såg jag att "hon" skulle behöva raka sig!

        En hona kan tydligen ha lite skäggväxt, som äldre. Men denna lilla blir bara skäggigare!

        Så köp en tillräckligt stor och kolla ordentligt så slipper du mina problem; Hur får man upp den ur karet för att lämna tillbaka den??? Dom är snabba och bra på att gömma sig...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Mitt bästa malfångartips:
          När du kommer med håven så gömmer de sig. Mina brukar gömma sig i en rot och då lyfter jag upp roten sakta med håven under. Om de gömmer sig i kokosnötshalvan så var bara snabb och vänd på den så är malen fångad.

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av Fisktjejen
            Mitt bästa malfångartips:
            När du kommer med håven så gömmer de sig. Mina brukar gömma sig i en rot och då lyfter jag upp roten sakta med håven under. Om de gömmer sig i kokosnötshalvan så var bara snabb och vänd på den så är malen fångad.
            Tack för tipset! Ska testa det när jag ska tillbaka med malstackaren om någon vecka. Är en bit dit där jag köpte den...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • woodo
              • January 2007
              • 605

              #7
              jag har ett annat problem. jag var o kolla i djuraffären för att köpa en vuxen ancistrushona.. sen vänta jag några dagar och åkte o köpte den. sen nu när den börjat visa sig så tycker jag inte alls att den ser ut som en ancistrus. jag har aldrig haft någon vuxen ancistrus tidigare bortsett från min hane. det som ska vara en ancistrushona ser mer ut som en pleco av något slag.. hon(?) är ganska stor 15 cm ca.. det som ser så skumt ut är att hon har lång stjärt samt stor stjärtfena som är kluven.. och hon är inte mönstrad som min hane överhuvudtaget känns jävligt surt..
              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Jag lånar tråden lite å ställer frågan...

                Varför får jag inga ungar från min gula ancistrushona?

                Jag har en gul hane som lekt många gånger med en brun hona, jag ville ha gula ungar så jag införskaffade en väldigt romstinn gul hona på ca 8-9 cm..

                Gul hane gillade gul hona och de lekte direkt men det vart inga ungar

                Den gula hanen är pappa till flera bruna kullar så han vet hur man leker,men den gula honan lyckas det inte med.. De leker precis som vanligt och hon lägger rommen men han befruktar den aldrig...
                De har nu försökt ett 10tal gånger men det lyckas aldrig, övning ger färdighet, heter det ju ..Men Rommen vitnar, går sönder och försvinner efter 3 dagar..

                Varför funkar det inte? Det måste ju vara honan det är fel på eftesom hanen lekt tidigare.. Är det någon annan som har eller har haft detta problemet?

                Är honan för ung eller vad är det frågan om
                Vääldigt tacksam för svar
                __________________
                Senast redigerad av saltbiff; 18 June 2008, 18:09.

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Är det någon som vet om det här är vanligt? Är det fel på honan, kommer hon nånsin ge rätt signal till hannen eller måste jag köpa en ny hona

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    saltbiff du säger ju att honan lägger rom fast hanen inte befruktar de, då är de väl fel på hanen väl? Låter lite konstigt om du säger att de är fel på honan när hon gör som hon ska. hehe

                    Kommentar

                    • saltbiff
                      • December 2006
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av beerzon
                      saltbiff du säger ju att honan lägger rom fast hanen inte befruktar de, då är de väl fel på hanen väl? Låter lite konstigt om du säger att de är fel på honan när hon gör som hon ska. hehe
                      Ja jag vet och jag tycker som du att det borde vara fel på hanen.. MEN han är ju pappa till flera kullar med en BRUN hona, så man tycker ju att han borde kunna sin sak..eller hur

                      Jag fattar verkligen inte varför han inte befruktar den gula honas rom... De gör ju allt rätt men när honan lagt sin rom och simmar därifrån så är den inte befruktad.. Buhuu

                      I ett annat akvarium där jag har ett brunt par så har de förr lekt bakom pumpen på glaset, och då har jag sett hela leken och det verkar som att honan ger en signal till hanen-att nu lägger jag rommen.
                      Och då fattar hanen att han ska släppa sin mjölke..

                      Det jag tror i den gula honas fall är att hon inte ger den där signalen till hanen... Eller?

                      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        saltbiff, är det så att du har både den gula och den bruna honan i samtidigt i samma kar just nu? Har för mig att ancistrus håller sig till en tills den försvinner eller dör.

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Ursprungligen postat av beerzon
                          saltbiff, är det så att du har både den gula och den bruna honan i samtidigt i samma kar just nu? Har för mig att ancistrus håller sig till en tills den försvinner eller dör.

                          Jadå det har jag och det går så bra så...han leker varannan gång med dem ungefär... men som sagts ovan, det blir bara ungar från de bruna honan..

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • saltbiff
                            • December 2006
                            • 607

                            #14
                            Läs mina inlägg ovan å svara gärna på frågan: Hur lång tid brukar det ta för unga ancistrushonor innan de fattar hur en lek går till??

                            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                            Kommentar

                            • Gizmogirlie
                              • April 2008
                              • 71

                              #15
                              Platyyngel...
                              Synd att du bor så långt bort har en tös jag skulle vilja flytta på O hon e garanterat en hona då hon givit mig rom..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...