Odling Hoplosternum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanP
    • January 2002
    • 59

    Odling Hoplosternum

    Är det någon som försökt odla Hoplosternum? I så fall skulle jag vilja veta vad som krävs för att locka dom i lek osv. Berätta gärna allt som har med detta ämne att göra.

    Tack på förhand
    Johan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Jag har inte mycket mer tips att komma med än vad som står i artbeskrivningen http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=346 samt i infon om fiskgruppen http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=73
    Flytväxter är i alla fall viktigt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      De leker i flytväxter eller flytbladsväxter. Om de inte har vettigt ställe att bygga bo så leker de inte. det bästa sättet att fixa leksubstrat är en flytande uppochnervänd plasttalrik el dyl (frisbee). Det här är andrahandsinformation dvs. det är inte jag som har odlat. Jag har bara ett gäng fullvuxna hanar. Den vanligaste (thoracatum) hör numera till släktet Megalechis.

      Mvh.

      Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Det finns en mycket bra artikel angående odling av Hoplosternum thoracatum (egentligen heter den numera Megalechis thoracatum)på länken här nedan. Det finns även utförligt om hur man sedan föder upp dess yngel. Jag håller själv på för fullt och har precis fått upp några malar till mogen storlek för lek.

        http://ausfish.virtualave.net/articles/hoplos.shtml

        Lycka till!

        Hälsningar

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Det finns en mycket bra artikel angående odling av Hoplosternum thoracatum (egentligen heter den numera Megalechis thoracatum)på länken här nedan. Det finns även utförligt om hur man sedan föder upp dess yngel. Jag håller själv på för fullt och har precis fått upp några malar till mogen storlek för lek.

          http://ausfish.virtualave.net/articles/hoplos.shtml

          Lycka till!

          Hälsningar

          Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • JohanP
            • January 2002
            • 59

            #6
            Myvket intressant artikel Sabina. Det som dock inte stod var hur man får dom i lek, om dom nu inte är så villiga. Jag har, precis som Ola sa, vänt upp och ner på en plasttalrik. I botten på denna har jag silikonat fast en frigolitbit så att den inte sjunker, samt förankrat den med snören så att den inte cirkulerar i akvariet. Jag hoppas att dom det är tillräkligt intressant för att leka i.

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              Hej!
              Jag har precis gjort iordning två odlingskar som skall bebos av varsitt M. thoracatum par (de kommer att flytta dit nu i veckan). Jag är med andra ord inte riktigt där du är än, men ett tips (vet inte om det stod i artikeln ovan eller någon annanstans) är att simulera regntid genom att byta vatten med kallare och mjukare vatten oftare än 1g/vecka och att utfodra mer. Man kan i samband med detta utgå från ett lågt vattenstånd i akvariet för att sedan succesivt låta det höjas. Är pH, hårdhet etc optimalt i övrigt?
              Jag har mina malar gående tillsammans (tanken var att göda upp dem och få dem i lekmogen storlek, vilket de nu är) och har succesivt under veckan som gått gett dem mer mat (röda och svarta mygglarver, artemia, flingor och hemmagjord mat) och bytat vatten som ovan. De två honor som finns har tjocknat till ordentligt och har ändrat beteende. Jag har flera gånger sett att de "städat" undersidan av några anubias blad som når nästan upp till ytan. Så det skall bli spännande att se vad som händer.

              MVH Sabina
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                För er som har tillgång till ett universitetsbibliotek samt är intresserade av firrarnas ekologi så kan jag rekomendera Hostache, G. & Mol, J. H. (1998). Reproductive biology of the neotropical armoured catfish Hoplosternum littorale (Siluriformes - Callichthyidae): a synthesis stressing the role of the floating bubble nest. Aquat. Living Resour. 11, 173-185.

                Mvh.

                Ola
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • JohanP
                  • January 2002
                  • 59

                  #9
                  Tack för tipset Sabina, ska pröva kallt vatten till Hopplona oxå. Använder ofta det tricket för att få ancistrus i lek. Det brukar fungerar för det mesta.

                  Ola:
                  Jodå, ett UB har man tillgång till. Ska vid tillfälle kika in där och se vad det står.

                  Jag återkommer i frågan framledes om det händer någott upphetsande.

                  Johan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...