Ancistrusars ålder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Ancistrusars ålder

Jag vet att ancistrusar kan börja leka vid 5-6 cm (har läst på i Forumet) . Men det står (vad jag kan se) inget om hur gamla de är då.
    Jag har nu köpt 2 st ancistrusyngel (de är så söta!). De är ca 2,5-3 cm. Hur gamla är de då ungefär och hur gamla är de när men kan se skillnad på hanne och hona och när de börjar leka. Alltså, inte hur stora, utan hur gamla? Ungefär i alla fall.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

• Bucket
    • February 2004
    • 1020

Ursprungligen postat av Birgitta W
    Jag vet att ancistrusar kan börja leka vid 5-6 cm (har läst på i Forumet) . Men det står (vad jag kan se) inget om hur gamla de är då.
    Jag har nu köpt 2 st ancistrusyngel (de är så söta!). De är ca 2,5-3 cm. Hur gamla är de då ungefär och hur gamla är de när men kan se skillnad på hanne och hona och när de börjar leka. Alltså, inte hur stora, utan hur gamla? Ungefär i alla fall.

jag ska inte säga exakt men jag tror det är när dom e runt 1 år.

märkväl... jag Tror
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• lenis3
      • June 2004
      • 2254

2-3 cm då tror jag runt 2-4 mån. de växer långsamt. ynglena jag brukar se i affären är ungefär 2-3 cm.
      jag har en stor fin hane som ganska nyligen fått skägg, denne är kanske 9 månader, han är kanske 6-7 cm.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• MrFisk
        • June 2004
        • 250

Mina ancistrus lekte för drygt en månad, kanske 6 veckor, sen och ynglen är nu ca 2 cm stora så jag skulle tro att dom är ett par månader gamla. Mina lekte för första gången när dom var strax under ett år gamla och jag kunde se att vissa var hanar när dom var kanske ett halv år gamla, nöjligen tidigare, då dom började få skäggstubb.
        Experience is the thing that you get just after you needed it.
        Zoonen

Kommentar

• Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

Tack för svaren! Det står alltid så och så många cm. Men det säger ju inte så mycket. Roligare att veta ungefärlig ålder. Så till våren kan jag alltså se vad de har för kön och till sommaren eller så kanske de börjar leka! Kul att veta.

Min zoon :

Kommentar

• lenis3
            • June 2004
            • 2254

hmm tänkt på att om du köpt de samtidigt i samma affär kan de vara syskon. Visserligen behöver inte yngeln bli missbildade för det, fiskar tål tydligen inavel rätt bra.. men ändå.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Gimbo
              • January 2005
              • 2734

Mycket beror nog också på om de är odlade eller viltfångade. Det sägs att viltfångade inte alls växer så fort. Samt hur de matas och med vad de matas.

Men, skulle med tro att de är ett par månader.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• SeanChai
                • May 2005
                • 498

...har för mig att jag läste någonstans här på forumet att det är den dominanta hannen som får mest skägg (om du råkar ha två hanar dvs). så det är inte helt säkert att båda får mycket skägg, om du har ett stort akvarium kan man nog säkert ändå se rätt lätt vad som är vad, då borde det ju iaf inte vara så mycket "krig" om vem som är dominant. ta inte mitt ord på det här bara, något som ligger och trycker i skallen säger att jag läste det här för ett tag sedan.

// SeanChai
                Min Zon

Kommentar

• Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

Nu när jag studerat dem lite närmare ser jag att den ena är liksom rundare (bredare) än den andre. Kan det betyda någon, att det är en hanne eller hona t.ex? De plockades ur samma kar men hon som tog upp dem visste inte om de var syskon. Hon som jag brukar handla av var tyvärr inte där, hon brukar veta saker...

Min zoon :

Kommentar

Arbetssätt...