Hur fånga upp en L-mal?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Hur fånga upp en L-mal?

Funderar på att omplacera min panaque maccus (L104). Men hur fångar man upp en sån i ett akvarium fullt med rötter, grottor och växter? Det lär inte vara lätt, eller?

Kan man försöka med att lägga något riktigt gott i hoven när belysningen är släckt och vänta på att den går in i hoven? Eller är de försiktiga med att komma i närheten av hoven?

Några tips? Vill ju inte riva upp all inredning!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • goldennugget
    • September 2005
    • 138

Ursprungligen postat av batski
    Funderar på att omplacera min panaque maccus (L104). Men hur fångar man upp en sån i ett akvarium fullt med rötter, grottor och växter? Det lär inte vara lätt, eller?

Kan man försöka med att lägga något riktigt gott i hoven när belysningen är släckt och vänta på att den går in i hoven? Eller är de försiktiga med att komma i närheten av hoven?

Några tips? Vill ju inte riva upp all inredning!
    He he. Näpp, det brukar inte vara lätt. Har aldrig testat att locka med något, men gör du det så måste du hålla i håven hela tiden för närmar du dig akvariet så sticker den antagligen och det verkar jobbigt. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och plocka upp inredningen. Att försöka ta firren med inredningen kvar brukar stöka till det ännu mer... Har den någon favoritrot? Det brukar kunna gå att lyfta upp en del malar med rot och allt, kan vara lättare än att jaga med håven...

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Sorry men kan inte låta bli - självklart är de försiktiga med att gå i närheten av hoven - de kan ju bli sparkade
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• y0da
        • August 2005
        • 1697

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sorry men kan inte låta bli - självklart är de försiktiga med att gå i närheten av hoven - de kan ju bli sparkade
        Haha! Tack för ett riktigt asgarv! Älskar dåliga skämt! no offence

Stod och snackade med en säljare i en butik för ett par veckor sedan. Beklagade mig lite över hur jobbigt det hade varit att fånga upp en maljävel som lyckats klättra över min bakgrund. Han sa att han brukar ta och spola lite kallvatten vid malen för att de blir lite slöare då. Dock vet jag inte om det är speciellt bra för malarna? Killen föder dock upp fisk själv (har 50 akvarium i garaget) så han borde ju veta lite vad han pratar om..

Annars brukar jag bara lyfta roten där malen är och ha håven under malen, när han väl släpper taget om roten så hamnar han i håven
        http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• Rambo
          • February 2004
          • 672

Bygg en mjärde och beta den med malgodis
          Jag har inte prövat det i akvarie men jag har använt en mjärde byggd av en pet-flaska för att fånga betesfisk till mete.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Hahahahaha Good one Kjell! Min stavning är inte alltid den bästa...

Tack alla för tipsen!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• acc
              • March 2003
              • 470

Hej Batski!

Att fånga mal är ju.... en tålamodskrävande uppgift... -Milt sagt!
              Mitt tips är att du plockar ur det som går ur akvariet i inredningsväg, sänker vattennivån rejält (jag gjorde det i samband med stort vattenbyte), utrustar dig själv och en vän med 2 håvar var och en massa tålamod och sätter igång...

Lycka till!!!
              /Acc

Kommentar

• Pechvogel
                • October 2005
                • 378

jag fångade faktiskt upp min fd ancistrus härom dagen. passade som acc nedan/ovan på i samband med vattenbyte. behövde inte ta ut mer inredning än den största roten innan. tur för mej så var malen så fräck och kaxig att han knappt var rädd för håven så tålamodet behövde inte prövs i mer än en kvart =) sen tipsade snubben i zoo-butiken mej om att malar (vet inte vilka exakt) kan fälla ut "taggar" som är som kardborre som fastnar i håven när det blir stressade. då låter man dom hänga kvar i håven en stund så lossarn de av sig själva när "taggarna" dras in igen.....så man inte skadar dess hud om man försöker lirka loss den själv. detta kanske du redan vet, men nu vet du en gång till
                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

ZOON

Kommentar

• Rambo
                  • February 2004
                  • 672

Ursprungligen postat av Pechvogel
                  jag fångade faktiskt upp min fd ancistrus härom dagen.
                  fd? vad är den förnågot nu?

jupp, vissa malar (t.ex. min LDA-33 snöbollspleco) spänner alla sina muskler och spärrar ut alla fenorna när man fångar dem. När de gör det så tror jag fjällen reser sig något och eftersom dessa är skrovliga och vågformade så blir de precis som du skrev värre än kardborre.
                  En för del med detta är att de sprattlar iaf inte särskilt mycket.

Jag plockade ut min snöboll ur håven med fingrarna, aningen nervöst då man var rädd för att skada både fisken och sina fingrar.
                  575l Åleds
                  80l JAD
                  Tiffany - perser/norskskogskatt
                  Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• Pechvogel
                    • October 2005
                    • 378

Ursprungligen postat av Rambo
                    fd? vad är den förnågot nu?
                    nu är han till salu på herkules zoo för han var sannerligen en liten facist i fiskkläder och det passar sig inte i mitt peace-love-and-harmony-akvarium

men nästa gång du ska fånga upp din snöboll kan du göra som akvaristen sa; låta han hänga en stund i håven tills han lugnat ner sig.....
                    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

ZOON

Kommentar

Arbetssätt...