Otocinclus Affinis eller Vittatus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Otocinclus Affinis eller Vittatus

Jag har 3 st Otocinclus som jag köpte som Affinis. Jag fick höra här på Forumet att det troligen inte är Affinis eftersom de blandas ihop med Vittatus.
    Har sökt bra bilder på de båda sorterna men inte hittat någon riktigt bra.
    Bilden på Affinis här på Zoonet är ju jättedålig.
    Någon som har tips på bilder? Jag har sökt runt på nätet.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

• Azur
    • March 2003
    • 12946

O. affinis är guldfärgad (som den här på zoopet) med en mycket tunn svart linje (syns mycket svagt på det livrädda eller möjligen döda exemplaret på bilden här på zoopet, under "guldstrimman" - så tunn är alltså linjen). Den mycket tunna svarta linjen är en bra karaktär för arten, tillsammans med att den har ett "irisdiverticulum", ett litet utskott på iris i överkant av pupillen. Syns också på zoopets bild.

O. vittatus ser ut exakt som på bilderna här på zoopet (if I may say so myself): bred sammanhängande svart strimma, inget irisdiverticulum.

Anledningen till att du hittar få bilder på O. affinis är att den arten är sällsynt i handeln - jag har själv aldrig sett den till försäljning. Majoriteten av alla otto som säljs är antingen O. vittatus eller O. macrospilus, oavsett vilket namn det står på akvariet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

Tack så mycket för uttömmande svar! Då är det vittatus jag har, även om jag köpte dem som affinis. Ska sluta kalla dem affinisar nu!
      Roliga charmtroll är de i alla fall!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

Arbetssätt...