Corydoras sterbai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    22-25 grader enligt artbeskrivningen
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #17
      ajo, jag vet. men jag har läst något tråd där det va någon som hade dem i en damm :S
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        jo men bara för man kan göra nåt med en fisk betyder ju inte att man ska göra det.

        en doppvärmare kostar inte många kroner
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #19
          nej nej, det vet jag... men uppenbarligen trivdes den e denna dammen, för han hade fått yngel i den också. O JO, doppvärme kostar många kronor för den som inte har 50öre i inkomst i månaden. Jag sitter i en klyfta på om jag ska få alfakassa eller inte. Jag har inte fyllt 20, så jag har inte rätt till det. Alltså kan jag inte få pengar av en kotte!
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #20
            Oftast funkar det bra utan värmare. Det beror på vilken temp du har i rummet, hur mycket värme ljusrampen ger, samt hur mycket pumpen/filtret ger. Du får hålla lite koll.
            Sen är det så att Corys kommer från olka delar av Amazonas. Somliga vill ha det svalare t ex barbatus som kommer högt upp från flöden där vattnet är kallt. Just dom har odlats i dammar ute. Men knappast i Sverige va?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • MoZZe
              • August 2005
              • 529

              #21
              synd att jag inte mins vad tråden hette, annars hade vi kunnat kolla i den, e nästan säker på att det gällde Sterbai, annars hade jag inte kollat i just den tråden.

              Men men, jodu, det e rätt kallt i just det rummet faktiskt. vattnet kanske kommer till att hålla ca 18-19 grader. tror du det e plågeri av mina sötisar?!
              240l Växtkar | 112l Sälskapskar

              Min Blog

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                Ursprungligen postat av MoZZe
                O JO, doppvärme kostar många kronor för den som inte har 50öre i inkomst i månaden. Jag sitter i en klyfta på om jag ska få alfakassa eller inte. Jag har inte fyllt 20, så jag har inte rätt till det. Alltså kan jag inte få pengar av en kotte!
                får du inte pengar från nåt håll har du ju soc å gå till men dom ställer vissa krav som att du ska va arbetsökande till exempel
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Ursprungligen postat av MoZZe
                  synd att jag inte mins vad tråden hette, annars hade vi kunnat kolla i den, e nästan säker på att det gällde Sterbai, annars hade jag inte kollat i just den tråden.

                  Men men, jodu, det e rätt kallt i just det rummet faktiskt. vattnet kanske kommer till att hålla ca 18-19 grader. tror du det e plågeri av mina sötisar?!
                  Hm... 18-19 är inte speciellt varmt det. Men du kan väl kolla upp det noggrannare? Pumparnas motorer och akvariebelysningen brukar få upp tempen mer än man tror. Jag kan inte säkert säga om dom skulle fara illa av så låg temp. Hade du haft barbatus så hade det varit helt perfekt för odling. Där brukar det vara lite problem att få ner tempen.
                  När jag gör vattenbyten och vill försöka trigga mina Corys extra mycket till att komma igång att leka, där ibland sterbai. Då brukar jag byta med riktigt kallt vatten så att tempen sjunker till neråt 18-20 grader. Men sen får doppvärmaren jobba upp tempen igen. Både Coryna och dom tetror dom går med klarar det här utmärkt. Men jag vet att en del fiskar inte mår bra av för låga temeraturer under längre tid. Motståndskraften verkar bli sämre och dom får lätt sjukdomar.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • MoZZe
                    • August 2005
                    • 529

                    #24
                    Nu har jag iaf ett värmedopp som håller ca 25 grader.
                    hur ser man att dem leker? alltså, hur ser leken ut o hur beter dem sig innan/under leken!?
                    tyvärr har jag bara ett luftdrivet innefilter än så länge... men det är ju iaf något.
                    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                    Min Blog

                    Kommentar

                    • MoZZe
                      • August 2005
                      • 529

                      #25
                      ingen som kan svara på min fråga?
                      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                      Min Blog

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #26
                        Dom gör inget speciellt innan, mer än äter upp sig lite. När dom leker så jagar 2-3 hanar en romstinn hona rätt ivrigt. Sen stannar dom till, en av hanarna simmar framför honan och kopplar fast hennes känselspröt med ena bröstfenan. Dom ligger still en stund i den här positionen som kallar T-position och honan fäller ihop sina bukfenor till en liten korg där hon klämmer fram 5-7 romkorn (när det gäller C.sterbai) och dom blir befruktade i samma stund. Efter det släpper hanen henne och hon börjar leta efter ett bra ställe att klämma fast romkornen mot. På glasrutorna, under växtblad eller pumpen.
                        Fiskarna vilar lite och sen sätter dom igång igen. En stor hona lägger väl uppåt 100 romkorn. Men dom är väldigt bra på att äta upp rommen själva.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • MoZZe
                          • August 2005
                          • 529

                          #27
                          okej, tack för den detaljerade infon!

                          så då e det istort sett bara till att vänta tills man ser romkorn på rutan?
                          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                          Min Blog

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #28
                            Tjaaa... dom ska vara tillräckligt gamla, av olika kön och ha fått bra mat. Det är väl vad jag gör för mina och då leker dom några gånger per senhöst/vinter. Det finns folk som är riktigt duktiga på att trigga igång Corydoras till lek. Men mina får hålla på som dom vill. Har slutat samla in rom.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • MoZZe
                              • August 2005
                              • 529

                              #29
                              hm, okej. Minna går i ett kar på 112l men blästersand en liten rot som inte velat sjunka än, lite sten o för tillfället ett luftdrivet innefilter.

                              jag ger dem allt möjligt foder... ger dem aldrig samma mat 2dagar irad.
                              det skiftar mellan dafnier, frusen artema, flingfoder, mygglarver, algtabletter och räkmix, men den verkar dem inte vara så glada i.

                              har inte mycket växter i än, men det kommer allt eftersom det växer i mitt växtkar. har 5st där i.

                              synpunkter?
                              240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                              Min Blog

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                #30
                                Det låter bra. Kan inte komma på något du borde göra annorlunda.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...