Mal istället för Siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #31
    Ancistrus är inte direkt lätta att id...eftersom många liknar varann, finns ju typ 50-100 olika ancistrus-arter.

    Men som tant nancy säger så är den rätta Ancistrus dolichopterus en L183. L144 L144a är ett felaktigt namn på "Vanlig ancistrus" eftersom den är en akvarie-variant så ska den inte ha ett L-nummer.

    Kommentar

    • anders.149
      • May 2006
      • 68

      #32
      Ursprungligen postat av Anneth
      Hejsan!!

      Det kan mycket väl ha varit en viltfångad Ancistrus. Förmodligen är den köpt som viltfångad från fiskgrossisten så då är den nog det. För jag tror inte att dom på affären skulle luras om en sådan sak, inte medvetet i alla fall.

      Hälsningar Anneth
      Hej!
      Ja jag har då ingen aning. Såg idag att den så kallade vildfångade ancistrusen kostade 95kr. =P De hade även odlade ancistrus och de kostade 55kr.
      Som jag förstått så tar de den info de får av grossisten när de "märker" akvarierna fiskarna är i. Och då blir det som det blir..
      Såg dock en tråkig sak. De hade tagit in två stycken Paroonhajar.. kul för den som köper de.. och sedan så sjönk mitt förtroende för butiken något.
      De de hade inne var väl runt 20-25cm men nog lär eventuella köpare märka när fisken blivit större än akvariet.

      Mvh,
      Anders Jonsson

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av mmm
        Ja, precis som siamesisk algätare. Så har man haft siameser så borde det gå bra med Apareiodon också .
        Nej, inte riktigt. Till att börja med så måste man ha ett gäng apareiodon eftersom de är stimfiskar. Och så ska de även vara mycket aktivare än siamensis och behöva större utrymme.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #34
          Ursprungligen postat av batski
          Nej, inte riktigt. Till att börja med så måste man ha ett gäng apareiodon eftersom de är stimfiskar. Och så ska de även vara mycket aktivare än siamensis och behöva större utrymme.
          Hmm, nu är väl siamensis också en stimfisk precis som apareiodon . Men det är mycket möjligt att det behöver större utrymme ändå ...
          /Mattias

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #35
            Ursprungligen postat av Anneth
            Hejsan!!

            Det kan mycket väl ha varit en viltfångad Ancistrus. Förmodligen är den köpt som viltfångad från fiskgrossisten så då är den nog det. För jag tror inte att dom på affären skulle luras om en sådan sak, inte medvetet i alla fall.

            Hälsningar Anneth
            Jodå, helt klart hade jag fått lite om bakfoten och tydligen så kan man köpa VF vanlig ancistrus, som då borde heta VF Ancistrus sp... Ancistrus dolichoptherus däremot, lär man knappast få för 95 kronor. Det är helt rätt att det ofta är längre bak i leverantörskedjan som artbestämning och sånt blir fel. Däremot är det ofta så att om man påtalar ett uppenbart fel så vägrar butiken att ändra det tyvärr. Har råkat ut för det när det gällt Siamensis/Flying fox och även C Trilineatus/julii.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #36
              Ursprungligen postat av Azur
              Det är inte alls säkert att du blev lurad...
              För det första vet ingen säkert ursprunget till Vanlig Ancistrus (Ancistrus "sp. 3" som Planetcatfish kallar den), och avkomman har ganska liten spridning på utseende, så det är tänkbart att det åtminstone från början var en ren art.
              Det kommer också med jämna mellanrum in vildfångade ancistrusar som ser ut som Ancistrus "sp. 3" - fast man kan inte säkert veta om de är samma art som Ancistrus "sp. 3" ursprungligen var, eller bara råkar vara väldigt lika.

              Ihopblandningen med Ancistrus dolichopterus går tillbaks tiotals år, och beror på att en tysk akvariebok råkade lägga fel bilder till rätt art... Sen har andra källor, t.ex. Zoopet (kolla på Ancistrus dolichopterus här - bilden visar en "sp. 3" liknande fisk) troget kopierat felet. Det är ett ovanligt seglivat fel, helt enkelt.

              Bara som kuriosa kan jag nämna att vilken art som är "vanlig ancistrus" har ändrat sig med åren. När jag började som akvarist på 70-talet, såg "vanlig ancistrus" ut ungefär så här:

              medans dagens "vanlig ancistrus", "sp. 3", alltså ser ut cirka så här:
              http://mikes-machine.mine.nu/temp/fe...3_DSC_1652.JPG
              Tack, det förklarar en hel del... mycket förvirrande är det dock! Det kan i alla fall förklara varför Willy (den vildfångade hannen) inte vill leka hos mig, förmodligen har jag inte rätt förutsättningar. Nu har han i alla fall fått flytta till ett 720 l sällskapskar utan hona, så man får väl räkna honom som pensionerad.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Ursprungligen postat av mmm
                Hmm, nu är väl siamensis också en stimfisk precis som apareiodon . Men det är mycket möjligt att det behöver större utrymme ändå ...
                Nja, siamensis är inte några utpräglade stimfiskar, utan de lever i stim när de är unga, men som vuxna är de revirhävdande.

                Ursprungligen postat av Tant Nancy
                Har råkat ut för det när det gällt Siamensis/Flying fox och även C Trilineatus/julii.
                Just förväxlingen av trilineatus med julii måste vara ett av de absolut vanligaste felen. Det vanliga är att det står julii på skylten, men i själva verket är C. julii väldigt sällsynta, utan det är nästan alltid (de både snyggare och betydligt tåligare) C. trilineatus det rör sig om.
                Senast redigerad av batski; 29 August 2006, 09:38.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #38
                  Ursprungligen postat av batski
                  Just förväxlingen av trilineatus med julii måste vara ett av de absolut vanligaste felen. Det vanliga är att det står julii på skylten, men i själva verket är C. julii väldigt sällsynta, utan det är nästan alltid (de både snyggare och betydligt tåligare) C. trilineatus det rör sig om.
                  Jepp, det är vanligt. Men det som stör mig är att även om man visar bilder och verkligen talar om vad som ska stå, så vägrar dom ändra, för att dom minsann köpt Julii från leverantören.

                  Det mest komiska är väl en butik i stan som sålde "Julii", jag köpte ett gäng, lekte av dem och sålde tillbaka ungfiskarna till butiken som Trilineatus... Dom hade ett annat kar med "Julii" från leverantören, så jag frågade vad det var för skillnad på dom och mina Trilineatus... Jag fick bara ett mumlande till svar och butiken fortsätter ändå att sälja sina Julii (utom när dom säljer Trilineatus från mig förståss )
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av Tant Nancy
                    Det mest komiska är väl en butik i stan som sålde "Julii", jag köpte ett gäng, lekte av dem och sålde tillbaka ungfiskarna till butiken som Trilineatus... Dom hade ett annat kar med "Julii" från leverantören, så jag frågade vad det var för skillnad på dom och mina Trilineatus... Jag fick bara ett mumlande till svar och butiken fortsätter ändå att sälja sina Julii (utom när dom säljer Trilineatus från mig förståss )
                    Hahahahaha Den var bra Fattar inte varför de inte är bättre på att skaffa sig kunskaper på samma sätt som deras kunder

                    Hur är dina trilineatus? Mina har varit ganska nervösa och skygga. Men för några veckor sen skaffade jag 2 nya som inte alls är lika nervösa och de verkar som om de har slappnat av lite. Planerar nu att byta botten till en finare sand som de kan böka i Hoppas de blir på bättre humör då.

                    Ursäkta kapningen av tråden
                    Senast redigerad av batski; 30 August 2006, 10:39.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #40
                      Ursprungligen postat av batski
                      Hahahahaha Den var bra Fattar inte varför de inte är bättre på att skaffa sig kunskaper på samma sätt som deras kunder

                      Hur är dina trilineatus? Mina har varit ganska nervösa och skygga. Men för några veckor sen skaffade jag 2 nya som inte alls är lika nervösa och de verkar som om de har slappnat av lite. Planerar nu att byta botten till en finare sand som de kan böka i Hoppas de blir på bättre humör då.

                      Ursäkta kapningen av tråden
                      Mina trilineatus är skygga och tråkiga, trots att jag släppte i ett stim på 40 st i samma kar, så ser jag dem inte Har nu en lekgrupp davidsandsi, så det blir såna i sällskapskaret i stället...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #41
                        Ursprungligen postat av batski
                        Planerar nu att byta botten till en finare sand som de kan böka i Hoppas de blir på bättre humör då.
                        Det blir de säkert. Köpte mina första pansarmalar (C. Sterbai) för några veckor sedan och har råda 0,33 mm på botten. De verkar ständigt överlyckliga: simmar runt som värsta rövarbandet, rotar runt i sanden och är verkligen pigga .

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #42
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Det blir de säkert. Köpte mina första pansarmalar (C. Sterbai) för några veckor sedan och har råda 0,33 mm på botten. De verkar ständigt överlyckliga: simmar runt som värsta rövarbandet, rotar runt i sanden och är verkligen pigga .
                          Låter bra
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...