vilka l-malar är lättodlade

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alex90
    • March 2005
    • 141

vilka l-malar är lättodlade

Jag undrar vilka L-malar, som går att odla och inte är jätte svåra att få yngel ifrån. Ancistrus vet jag redan om, men någon annan sort, hade tänkt att köpa ett akvarium och odla bara L-malar i det. Vad behöver man för att lyckas.

• SeanChai
    • May 2005
    • 498

www.goc.se

där finns några artiklar om "hans" odlingar av malar. kan ju läsa det och kolla vad som behövs.

// SeanChai
    Min Zon

Kommentar

• Alex90
      • March 2005
      • 141

Tack! Dom har jag redan läst. finns det några fler malar som inte är så jätte svåra att odla på och inte är jätte stora. Gärna någon i mellan 0-20 cm.

Kommentar

• Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

De långsmala fiskarna i underfamiljen Loricariinae är inte omöjliga. Vet flera som fått lek på Sturisoma. Själv har jag lyckats med Hemiloricaria fallax.
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

Kommentar

• Alex90
          • March 2005
          • 141

Hur gjorde du då? Blir dom jättestora? Beskriv gärna hur du inrett akvariet och hur stort det var. Klart intressanta fiskar. Tacksam för svar .

Kommentar

• Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

Ursprungligen postat av Alex90
            Hur gjorde du då? Blir dom jättestora? Beskriv gärna hur du inrett akvariet och hur stort det var. Klart intressanta fiskar. Tacksam för svar .
            Det är lite olika beroende på art. Mina Hemiloricaria fallax håller sig alltid på bottnen, och lekte i ett pvc-rör när de fick ett nytt akvarium med hög cirkulation (1500 l/tim i 89 liter). Lekröret, finkornig sand och ett halvt tegelrör var den enda inredningen. De käkar algtabletter, squash, ärter och räkmix. Här är mamman, pappan (skymtar till höger) och två yngel:

Andra, till exempel Sturisoma, sätter rommen på glasrutan - kolla i drd:s bildarkiv och Zoopets artbeskrivningar.
            Det trista med Loricariinae är att man nästan aldrig kan vara säker på vilken art man har. Det finns en massa olika arter som nästan ser likadana ut: långsmala och brunaktiga. Alla är extremt fridfulla, fast ofta inte så skygga som andra L-malar. Mina Sturisoma aureum (tror jag, de köptes som S. panamense...) visar sig jämt.
            Några arter kan bli över 30 cm, men de flesta nöjer sig med 15-20 cm.
            Eftersom de är så stillsamma behövs inte så stora akvarier, bara vattnet är rent och syrerikt.
            Bläddra i Mergus Wels Atlas om du hittar den (kommer på engelska snart).
            mvh Daniel
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

Kommentar

Arbetssätt...