färgskillnad på segelfenspleco?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    färgskillnad på segelfenspleco?

    Hejsan!

    köpte en segelfens pleco för ca en vecka sedan och den var fläckvis ljus- och mörkbrun. nu för två dagar sedan la jag ner en ny rot i akvariumet och han har helt plötsligt blivit helt mörkbrun. han tillbringar ganska mycket tid på underkanten av roten...har han blivit mörkare pga att han inte får direkt ljus på sig från lampan eller kan det bero på något annat?

    en annan sak, han verkar vara grymt intresserad av att "tillverka" luftbubblor och fort som attan simma efter dom när dom stiger till ytan (typ 10-20 ggr per dag), är det ett normal beteende? =)

    sist men inte minnst, jag matar han och hans "rumskompis" (en l-333) med zuccini men dom verkar bara äta skalet, är det för att all näring dom vill åt är där eller finns det någon annan förklaring?

    tack på förhand

    // SeanChai
    Min Zon

  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Angående färgskiftningen så har jag alltid tolkat det som att färgen kan variera lite beroende hur de mår. Ljusare eller ojämnare färg har jag tolkat som att det innebär att den mår midre bra medan mörk jämn färg tyder på att den mår prima. Tror dock inte ljus ojämn färg är någon anledning att allvarligt börja oroa sig om den verkar må bra i övrigt.
    Jag vet inte om min tolkning är riktig, men jag har tyckt att det sett ut att fungera på detta sätt hos mig i alla fall.

    Jag har testat mata mina med squash och då har de alltid ätit upp allt förutom skalet, men det kanske är andra bitar som är godast på zuccini.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Jag har observerat att mina ändrar färg beroende på ljuset också. Någon månad i ett rejält överväxt, men annars välskött akvarium gjorde mina helt orange... Men även när det är mindre extremt, så brukar de mörkna till när jag har gjort en rejäl trimmning och omplantering.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Färgändringen beror förmodligen på en kombination av ljuset, och underlaget. Ljust underlag = ljusare färg, och mörkt underlag = mörkare färg. De använder det som kamouflage mot rovdjur. Roten gjorde ju det mörkare, och om den dessutom är mörkare än inredningen i övrigt, så mörknar malen också, för att inte synas när han/hon sitter på den.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...