segelfens pleco, vad för mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    segelfens pleco, vad för mat?

    hejsan!

    var och köpte en segelfens pleco och något som ser ut som en zebra pleco. "vi" har ett problem, lägger ner zuchini till dom men det verkar bara vara den som ser ut som en zebra pleco som kan få lös bitar från maten, segelfens plecon arbetar, arbetar och arbetar men det verkar inte som om han får lös något. finns det några tips för att få i honom lite mat? tror inte det finns så mycket alger än på glas och dylikt och roten vi har i nu verkar inte heller vara något på, iaf inte synligt. är på väg att lägga ner en till rot snart (när den rackaren slutar flyta). borde malarna hitta alger att äta fast man itne ser dom? =)

    har ett 180l kar som bara varit igång ett litet tag och vi har bara två malar så man tycker ju att det ska finnas mat så det räcker åt båda.

    // SeanChai
    Min Zon

  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Mina Segelfens äter Algtabletter, upptinade ärtor, zuchini och "fiskmat" som lägger sig på botten. Men, framförallt så är de helt galna i algtabletterna.

    Hur stor är Segelfens plecon?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      ca 7 cm skulle jag tro att den är. den andra malen är några cm större. märkte just att det verkar som om den mindre inte får äte som den vill, jag har inte så stor koll än på hur mycket mat dom ska ha så har zucchinin nere ganska länge (ca en halv dag för att den ska lösas upp lite. när segelfens plecon äter så tar det bara några sekunder tills den andra kommer och "skrämmer" bort honom och äter lite själv, sen så simmar han iväg en bit och väntar. har två bitar nere så båda borde kunna äta samtidigt, båda kanske får i sig tillräckligt iaf på natten för det brukar vara ganska mycket borta från bitarna när jag kliver upp och tar bort det som är kvar.


      ps. hur stora blir segelfens plecos? har hört lite olika, 20-25cm och på ett ställe sa dom att den kunde bli ända upp till 60cm om man hade kar för det. sant?

      pss. om man har filtreringsräkor (på affären jag köpte dom på kallade dom dom waterfall shrimps), kommer dom att få tillräckligt med mat från bara två malar eller kommer dom svälta? karet är relativt nytt, har inte ens inrett det fullt än.

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ett tips kan vara att mata på två olika ställen. Lägg en bit zuchini på ena sidan och en på andra. Sedan kan du låta zuchinin ligga i längre. Du kan säkert ha den två dygn.

        När det gäller storleken på Segelfenspleco (Gibbiceps, L165) så blir den ca 30-40cm. Men, visst kan den även bli >50cm. Som rekomendation är att man har 400 Liter när den växt till sig lite.

        Angående filteringsräkor så passar jag på den frågan
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • snickar-micke
          • April 2004
          • 58

          #5
          jag har två bruna räkor dom sitter på doppvärmaren , mitt för filer utblåset . så länge det finns rester av tex flingfoder i vattnet fångar dom upp det . så dom svälter nog inte .
          http://www.zoonen.com/perzoonen/edit...26&gid=1873837

          mitt lek par i full fart http://www.youtube.com/watch?v=nNnm2Y6v9o8

          Kommentar

          Arbetssätt...