ancistrus, yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    ancistrus, yngel

    Nu har jag äntligen fått yngel igen! Jag vill göra allt för att dessa ska överleva. Nu är de så stora att de simmar men har äggblåsan kvar. De har ej fått färg ännu. Jag flyttade över nästan alla till en yngelbur med en bit rot och krukskärvan de satt på. Jag mosade också en ärta. En del yngel blev kvar och dessa passar hanen igen. Jag har buren lite under vattenytan (det finns lock med hål i) och 20 cm (ca) från utblåset från pumpen. Det kan inte blåsa in i buren men cirklar runt och jag tror att det blir mer syre där.
    Jag har haft yngel förr men alla dessa försvann när de var ca 1-1½ cm stora. Jag vill så gärna att dessa ska överleva. Har ni tips? Hur mycket mat och hur ofta byta vatten? ideal temp? Hjälp mig snälla.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Akvariet är på 100l. Jag undrar också om man ska flytta bort honan och låta hanen gå ensam ett tag? Eller byta denna honan mot min andra ancistrushona?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Så här brukar jag råda när det gäller ancistrusyngel:
      minst en liter vatten per yngel
      relativt fri tillgång på mat, ex vis zuccini
      bra cirkulation, ca 3 ggr akvarievolymen
      temp 26 grader
      täta vattenbyten (minst två ggr i veckan)

      ingen mat förrän de förbrukat gulesäcken.

      Om de leker ofta så kan det vara bra att flytta honan, annars riskerar hannen att svälta ihjäl har jag läst. Jag särar mina par tills ynglen är säljklara, eftersom det ändå är omöjligt att få små yngel att växa upp när de ska konkurera med större syskon om maten.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...