Corydoras- Habrosus, Hastatus eller Pygmaeus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Corydoras- Habrosus, Hastatus eller Pygmaeus?

    Jag har inte startat upp mitt 112 liters än, utan är kvar på planeringsstadiet. Jag skulle vilja ha ett drygt tiotal mindre pansarmalar i mitt.
    Andra fiskar jag ska ha i är ett stimm tetror och några dvägciklider eller några labyrintfiskar. Möjligen också en l-mal.

    Av ren nyfikenhet vill jag har era erfarenheter av de tre olika mindre pansarmalarna i rubriken.

    Det jag funderar över är era erfarenheter av tålighet, ert foderval och vilka av dem som uppehåller sig mer i botten av akvariet. Vad jag förstått så tycker vissa (eller alla) mindre pansarmalarna att simma en bit ovanför botten (de får ju inte konkurrera med tetrorna).

    Är det något annat man bör tänka på i inredningsväg för att få dem att trivas, förrutom, rötter att gömma sig under och mörk, väldigt finkornig sand??
  • Ohlsson
    • April 2005
    • 176

    #2
    Habrosus

    Hejsan museo12!
    Jag har ett stim på 12 habrosus i mitt kar (54L, de ska snart få flytta till ett 200L), vilka jag trivs förträfflig med. De är i princip som normalstora pansisar i all bemärkelse som jag kan tänka, utom till storleken då... Visst tar de en tur till ytan ibland och "glidflyger" tillbaka, men det gör mina större rackare oxå, mest städar de på botten eller bland växterna. Pygmeus är tydligen mer i mellanskiktet än på botten, kan dock inte gå i god för det själv då jag inte har någon...

    Mina habrosus får det som de andra pansarna äter, flingfoder ibland, räkmix ibland, "flinggranulat" ibland, sjunkfoder ibland... Räkmixen är klart populärast.

    Tålighet? Jag har haft tolv rackare i karet i någon månads tid nu, ingen har visat tendenser till att må dåligt. De är snarare extremt pigga och glada, överallt i akvariet från morgon till kväll och inte rädda av sig heller. Första gänget jag köpte (3st) förlorade jag 2 från, en efter någon dag och en när jag hade smitta i akvariet. Men jag tror snarare att det var osis än att de är känsliga. Ha för gudsskull inte i salt i ditt akvarie dock (pansarna är känsliga för det), den tabben gjorde jag när smittan härjade, tror det var det som fick en att kola.

    Växter har jag upptäckt att de tycker är spännande, helst då anubisen jag har och en annan storbladad växt, lite djungel verkar uppskattas... Och i grusväg har jag engelsksjösten (minsta stlk) i halva karet och storleken större i andra hälften, inga problem för dem att hitta mat...

    Rekomenderar dig varmt att skaffa dessa små rackare (habrosus), de är som sagt som miniatyrer av de normalstora pansarmalarna både i beteende och utseende, jag är i alla fall dökär i dem... /Åsa
    "Om man önskar att ens drömmar ska gå i uppfyllelse är det bäst att vakna först" - okänd

    Besök gärna min zoon...

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hejsan!

      Jag har åtta pygmeus som jag är jätteförtjust i. Jag har dem tillsammans med lite mindre kolglödstetror och ett par subocellatuspaletter. De var himla pigga och alerta innan palettparet kom in i karet. Sedan dess håller de sig gömda mest hela tiden . Vi har haft dem i ca ett år och jag tycker nog att de är lika tåliga som vanliga pansarmalar. Jag har inte tappat en enda. Rolig, mycket söt LITEN pansarmal som rör sig lite mer i mellanskiktet än vanliga pansarmalar. Vilar på växter, rötter fast just nu då, hos oss, där de inte syns för mycket...

      En annan kompis skaffade hastatus, jättesöta små rackare. De var dessvärre lite känsligare men det kan ha haft med andra faktorer att göra som kort karantän i affären.

      Lycka till, Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • museo12
        • May 2005
        • 135

        #4

        Tack före era svar!

        Det blir ett svårt val, även om det lutar åt habrosus. Det blir kanske tillgängligheten som avgör..., även om försäljare i Malmö borde kunna ta in...

        Kommentar

        Arbetssätt...