Taggig sugmal...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricky
    • October 2002
    • 35

    Taggig sugmal...

    Hej

    Är det någon som har erfarenhet av Taggig sugmal? (http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=325)

    Jag inhandlade för ett par dagar sedan ett exemplar på ca 16 cm, och efter det har han inte synts till mycket i akvariet (drygt 250L).
    Jag slängde ner ett par ärter över en natt, men han/hon rörde inte dom. Har också testat med bottenfoder typ pellets som har försvunnit över nattens gång, men jag kan inte vara 100% säker på att det var malen som tog dom, eftersom jag också har en regnbågslabeo som är förtjust i pellets...

    Några idéer?

    MVH,
    Ricky, Malmö
    /Ricky
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Det är alltid ett problem att veta om nattaktiva malar trivs eller inte - hittar de tillräckligt med mat mellan stenarna så kommer de inte fram samtidigt som de ofta är lite skygga i början. Men anledningen till att de håller sig undan kan ju också vara att de inte trivs - omöjligt att veta - bara att avvakta och se.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ricky
      • October 2002
      • 35

      #3
      Hej...

      Tack för svaret...

      Jag hittade dess "gömställe", och ända sedan jag hittade det har han inte flyttat sig ur fläcken...: Jag väntar ett par dagar till och ser vad som händer. Eftersom jag har scalare i också så har jag inte särskilt kraftig genomströmning av vattnet, det kan vara en bidragande orskak om han nu vantrivs.

      Jag får väl ge bort honom om han/hon inte bättrar sig. Är det någon som har något förslag på en relativt stor mal som inte behöver stark genomströmning? Mellan 20-30 cm bör bli lagom. Jag har 250liter just nu, men ett dubbelt så stor är på planeringsstadiet.

      MVH,
      Ricky, Malmö
      /Ricky

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Pleco'n blir rätt stor och behöver inte så stor genomströmning.

        MSP
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Ola Lindeberg
          • December 2002
          • 3

          #5
          Tjena!

          Jag har en mal som heter Panaque nigrolineatus, ´är det någon som har egna erfarenheter om den?
          HAde varit kul å mveta hur gammal en sådan mal kan bli för den kan ju bli 60 cm. men inte i akvariet förmodligen.

          Egna erfarenheter?
          Min är nu ca 8 cm

          Mvh Ola

          Ola
          Ola

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Har hört den är rätt kräsen med maten, hur är din?

            MSP
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Hej,
              Panaque nigrolienatus http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=330 är en relativt svårskött mal som kan vara lite kräsen. De blir också jättelika. Jag hade en gång ett exemplar som var ca 35 cm, det låter kanske inte så mycket eftersom ju även segelfensplecon och den vanliga plecon kan bli så stora utan att de se gigantiska ut. Det som gör att denna fisk ser så stor ut är att den är så bred över huvudet - mitt jätteexemplar var mer än 10 cm bred över huvudet.
              Allmänt för de flesta av dessa malar är att de kräver kraftig genomströmning och har man inte det så rekommenderar jag de lite tåligare segelfensplecon, vanlig pleco och ancistrus.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ricky
                • October 2002
                • 35

                #8
                Hej igen

                Tack för övriga svar, och respekt till Er som sköter och driver denna sajten, jag är grymt imponerad...

                Jag har inte givit upp hoppet än om min taggiga sugmal. Jag fick nämligen en idé, och vill gärna höra vad ni tycker om detta:

                Jag har ett utblås från pumpen uppe vid ytan (små hål i ett rör), men jag funderar på att, via en T-koppling, dra ett annat rör nedåt och sen horisontellt längs botten och låta detta rör släppa ut vatten i ena änden, ungefär där malen ständigt befinner sig. Det get förvisso inte 'stark' genomströmning, men det kanske blir lite bättre? Eller kanske inte bra nog? :

                Kommentarer?

                MVH,
                Ricky, Malmö
                /Ricky

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Hej,
                  Jag läste just en artikel om hur man odlar Hypancistrus zebra och de som hade minst snurr på vattnet hade pumpar med en kapacitet på 6-7 gånger akvariets volym i timman.
                  Akvaristiska hälsningar
                  KJell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...