taskig timing hos ancistrusarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    taskig timing hos ancistrusarna

    Är mer eller mindre begravd i flyttkartonger känns det som just nu... men nu börjar det närma sig att flytta akvarierna. Tänkte börja med 110 L men när jag kollade det idag ser det ut som ancistrushannen ligger och fläktar rom i sin håla överst på rotklumpen...
    Vad gör jag nu? Flyttar brutalt ur all fisk och hoppas att det går vägen iaf eller låter honom fläkta klart för att sedan försöka jaga femtielva pytteancistrusar? Det där med fler ancistrusar känns lite feltajmat om vi säger så...
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    jag skulle flytta på stocken.. om du får ner en hink i karet och stocken é tillräckligt liten att få in i den så é det super. annars så .. ja du...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      var inne på det men jag tror inte jag kan flytta roten utan att den måste upp över ytan - och då är det väl kört?
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Du får väl försöka trä en plastpåse eller nåt över roten innan du lyfter, men bäst är det om man får ner en hink i akvariet...
        Att det är taskig timing kan man ju förstå, det är väl Nancistrusar du har??? Dålig fostran från barnsben (med tanke på mina corydoras fantastiska timing)..
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Jag gjorde så, lyfte roten och hade en balja precis nedanför akvariet. Det gick vägen för det var inte mer är ca 15 romkorn och 14 små-ancistrusar flyttade till Akvarieleasing förra veckan.

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Har man bara en grotta som går att vända så att den behåller romkornen så funkar det säkert att lyfta ur roten som den är. Har man däremot en ihålig rot eller liknande så finns det risk att romkorn sköljs ur.... Det går visserligen att plocka upp dessa korn och kläcka dem separat, men det blir ju genast mera knök... Har man ett akvarium bara för Ancistruspappan och ynglen, kan man bara hälla i de "förrymda" romkornen som kommer att kläckas även om de ligger utanför roten, men ingen skyddar dem...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              Om jag börjar härja med honom nu kommer det att påverka ev framtida lekar?
              För om jag sabbar en lek och får flyttat karen kommer de att gå med "snällare" sällskap så att ynglen inte blir middag. Lutar åt att jag försöker flytta dem iaf. Anton och roten får väl få en egen flyttbalja kanske?
              Har tyvärr inte några nancistrusar kvar. Vet inte riktigt vad jag sabbade men jag tror att de sista strök med i en nitrittopp - verkligt synd för en började precis få skägg...
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Ursprungligen postat av Morellen
                Har tyvärr inte några nancistrusar kvar. Vet inte riktigt vad jag sabbade men jag tror att de sista strök med i en nitrittopp - verkligt synd för en började precis få skägg...
                I alla fall en av mina NANcistrusar har börjat få skägg och en annan som jag misstänker är en hane, och dom andra två honor. Så har vi tur kan vi få Partilliska NANcistrusar nå´n gång i framtiden.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jo, dom nancistrusar som levererades förra våren borde ju faktiskt kunna börja leka nu, om man ser till åldern... Här i Östersund har vi i alla fall en Partillisk Molly, tyvärr enda överlevande av ett helt gäng...

                  Hur gick det med Ancistrusflytten Morellen?????
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    ancistrusflytten är inte påbörjad ännu - men jag lovar att rapportera hur det går. Funderar på om han skall få fläkta klart den här kullen. Jag har ju tid att vänta ut honom men frågan är om man har tålamod
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jag lovar att det blir mycket värre att fånga och flytta ynglen än att flytta roten innan kläckning! Nykläckta yngel är så små och hopplösa att fånga att man nästan måste låta dem äta upp sig en månad innan det är möjligt att fånga dem. Jag skulle rekommendera att du flyttar honom nu i stället...
                      Det som möjligtvis skulle gå är att du låter dem komma ur roten, sedan plockar upp hanne och rot och tömmer akvariet så att du bara har någon cm vatten på botten, och flyttar hela baletten på så vis...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        tack för varningen - jag återkommer med rapport!
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

                          #13
                          Lägesrapport: Albin VÄGRAR överge roten... slutade med att han och roten fick en egen låda med vatten. Börjar undra om han fastnat eller bara är envis? Ser vart han sitter men kan inte komma åt honom. Ser ut att vara vid liv iaf... Spräcker alla mina planer eftersom jag måste ha i roten innan jag kan plantera karet igen. Just nu håller jag på att försöka få upp värmen i vattnet så jag vågar stoppa i roten och Albin. Får väl hoppas att det är envishet som spelar in och att han lämnar sin håla när han tycker att världen lugnat ned sig.
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...