Ancistrus på 5 cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    Ancistrus på 5 cm

    Hej! Någon som fått yngel med en ancistrus på ca 5 cm?? Jag köpte nyligen en som bara veckan därefter fick spröt.. alltså har jag fått en hane...
    Undrar nu när han kommer att bli könsmogen och hur man märker det, var så länge sedan jag hade en mindre ancistrus.. Denna lilla hane går i ett akvarium med en ancistrus på 8.5 cm, vet ej om det är en hona eller hane, den har små spröt och haft samma nu i flera månader..


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Hanen behöver bli betydligt större innan den leker, medan honan om man har tur bara behöver vara någon/några få centimer större.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rexon@
      • August 2002
      • 578

      #3
      Skaffade ännu en ancistrus på ca 5 cm men denna hade mycket spröt runt nosen samt på pannan.. Denna placerade jag med 2 små ancistrus (albino) på 5 & 4 cm (inga spröt).. när min nya träffade den största av albinon spände båda upp sig och cirkulerade kring varandra. Så lugnade de ner sig och sedan dess har de varit mycket med varandra.. De funkar bra ihop.. men jag undrar om ancistrus alltid spänner upp sig mot en ny.. eller är det bara när de är könsmogna?

      Kommentar

      • Jonas81
        • January 2002
        • 611

        #4
        De kan späna upp sig när de träffar på en ny för att visa vem som är starkast. Men de gör det även för att imponera på varandra när de är på lekhumör.

        //Jonas
        Jonas

        Kommentar

        • Rexon@
          • August 2002
          • 578

          #5
          Ahaa, okej då förstår jag :-) När min nya närmar sig eller nuddar albinon på 5 cm så börjar den att darra och backa mot den nya.. hehe

          Kommentar

          Arbetssätt...