Gibbiceps gräver som tusan i sanden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Gibbiceps gräver som tusan i sanden?

    Hejsan!

    När jag vaknade idag så gick jag förbi akvariet i vardagsrummet. Tittade in, och såg att sanden var rejält om-möblerad.

    Igår flyttade jag mina två Gibbiceps dit. De har alltid haft engelsk sjögrus (eller vad det hette) innan. Och då har de inte flyttat runt på hela botten

    Är det något de gör när de har sand eller?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Ingen som varit med om liknande eller vet något om beteendet?
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Min gibbi gräver inte. Mina ancistrus honor gräver inte men hanen gör det, kan det vara samma med gibbi? Att du har en hane och de gräver ut hålor?
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Jo, det kan vara mycket möjligt att det är så. De kommer dock inte så långt ner Men, det ser ut som ett bombnerslag varje morgon
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Wracker1
          • February 2005
          • 69

          #5
          Ursprungligen postat av Gimbo
          Jo, det kan vara mycket möjligt att det är så. De kommer dock inte så långt ner Men, det ser ut som ett bombnerslag varje morgon
          jag har aldrig haft någon gibbiceps men har varit med om liknande händelser med min fd pleco. varjegång jag möblerade om eller flyttade honom grävde/rörde om rejält. både i sand och grus. tror det var för att göra sig hemmastadgad eller något i den stilen. lekbetende tror jag inte det kan vara. vet iochförsig inte hur det är med gibbiceps men pleco's behöver stora ytor för att bli leksugna

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av Wracker1
            Ursprungligen postat av Gimbo
            Jo, det kan vara mycket möjligt att det är så. De kommer dock inte så långt ner Men, det ser ut som ett bombnerslag varje morgon
            jag har aldrig haft någon gibbiceps men har varit med om liknande händelser med min fd pleco. varjegång jag möblerade om eller flyttade honom grävde/rörde om rejält. både i sand och grus. tror det var för att göra sig hemmastadgad eller något i den stilen. lekbetende tror jag inte det kan vara. vet iochförsig inte hur det är med gibbiceps men pleco's behöver stora ytor för att bli leksugna
            Tror också att det kan vara att dom gör sig ett litet "hem". För nu när jag har låtit hålan vara så har han/hon inte grävt mer.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Wracker1
              • February 2005
              • 69

              #7
              måste bara få berätta .innan jag skaffade malawi hade jag en rätt avlång rot som inte var så tjock, hade alltid haft den stående mot något hörn men insåg att den praktist taget kunde ligga ner och göra små hålor för guppy yngel. men så blev det inte. min pleco rent ut sagt grävde bort sanden och ja han lyfte på roten satt den hamna upp och ner. det var otroligt häftigt att se en mal kunna demonstrera på så vis och verkligen utrycka sig om att han inte tyckte om att den låg som den låg.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av Wracker1
                måste bara få berätta .innan jag skaffade malawi hade jag en rätt avlång rot som inte var så tjock, hade alltid haft den stående mot något hörn men insåg att den praktist taget kunde ligga ner och göra små hålor för guppy yngel. men så blev det inte. min pleco rent ut sagt grävde bort sanden och ja han lyfte på roten satt den hamna upp och ner. det var otroligt häftigt att se en mal kunna demonstrera på så vis och verkligen utrycka sig om att han inte tyckte om att den låg som den låg.
                Haha...!
                Jo, de är ett par riktiga Monster när de väl vill. Än så har inte mina börjat o flytta på stenar. Men, det kommer väl
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Det hör till det naturliga beteendet, den här sorten gräver meterlånga tunnlar in i bankarna där de bor för att leka i, därmed inte sagt att det är ett lekbetende, grottorna utgör ju bra gömställen med, nästan alla L malar gräver ut hålor för att gömma sig i men det blir en anorlunda effekt av det när en så stor mal gör det
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Ja ni... Visst är de för härliga Bara dom har det kul så är allt lugnt
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...