Kräver Ancistrus dolichopterus rötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steffe
    • January 2003
    • 7

    Kräver Ancistrus dolichopterus rötter?

    Håller på att starta upp ett Malawikar på 240 liter och skulle vilja ge mina 2 Ancistrusar ett större hem. Men eftersom rötter sänker ph´t och hårdheten så vill jag undvika dem. Frågan är då om Ancistrus kräver rötter till sin matsmältning som vissa andra malar?

    Tack på Förhand
    //Stefan
    Det finns två sorters människor- Dom tokiga och dom tråkiga.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ancistrus bör ha tillgång till cellulosa precis som många andra malar. Ett sätt att ge dom celulosa är att ha rötter i karet. För att rötter i karet skall påverka ph så krävs både lågt kh och mycket rötter. Om du som många malawientusiaster slänger i lite bikarbonat i karet vid vattenbyte kommer inte en liten rotbit att på verka ph ett dugg. Om du inte tycker att rotbiten är snygg eller inte passar in i karet kan du alltid gömma den så att den inte syns, ancistrusen lär hitta den i vilket fall.

    I mitt tanganyikakar gick ancistrusen i ett halvt år innan jag lade i en rotbit. Strax efter jag lagt i rotbiten satt alla 5 och tuggade på den, så visst ville dom ha det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Steffe
      • January 2003
      • 7

      #3
      Tack Magnus för snabbt svar. Då ska jag ta och slänga ned roten så fort jag startar upp karet
      Det finns två sorters människor- Dom tokiga och dom tråkiga.

      Kommentar

      • Rector
        • March 2005
        • 35

        #4
        Mal foder innehåller väl cellulosa, så borde inte det räcka.


        Lev länge och väl...
        Lev länge och väl.

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Tycker, oavsett om mal foder kanske innehåller cellulosa, att man skall ha en rot som Tropfrog säger.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          Arbetssätt...