farlowella fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • k2icefall
    • February 2004
    • 60

    farlowella fundering

    tja, blev nyligen ägare till två viltfångade farlowella acus, har aldrig haft sånna förut o undrar nu om de ä nå speciellt man ska tänka på, vore ju riktigt nice om ja kunde få dom o yngla av sig..just nu går dom i mitt 720 l kar med geophagus sp, tapajos (L1)...
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Grattis - kul fiskar!
    Jag är ingen Farlowella-expert, men skulle tro att det är friskt syrerikt vatten och mycket mat (alger) som gäller. Hanen lär få svårt att vakta rommen med jordätare i karet. Jag skulle låta dem vara ett tag och sedan ge dem ett eget akvarium. Andra arter i samma underfamilj (Loricariinae) verkar gärna leka efter en flytt. Efter fyra år fick mina Hemiloricaria fallax ett nytt akvarium - och började yngla av sig.
    Är du haj på tyska kan du kolla i Mergus Wels Atlas (rekommenderas, sägs komma på engelska snart). F. acus finns inte med, men väl F. vittata i samma grupp. Samt en massa andra Farlowella-arter.
    Du känner väl till Guardians of Catfish? Kolla på www.goc.se
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • k2icefall
      • February 2004
      • 60

      #3
      efter lite mer läsning så hoppas ja för guds skull att de int ä acus ja fått pga att dom ä utrotningshotade...men ja tror int att de ä den heller...acus har kortare stjärt-spröt än min har..så tills vidare får den heta farlovwella sp. (vf)

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursprungligen postat av k2icefall
        efter lite mer läsning så hoppas ja för guds skull att de int ä acus ja fått pga att dom ä utrotningshotade...
        Verkar inte vara någon större risk. Du har väl läst vad Planet Catfish skriver:
        It is very doubtful that this fish has ever been exported for the aquarium trade.
        Kan det vara F. vittata du har? Farlowella verkar vara ett kul släkte med 60 arter som ser nästan likadana ut...
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • k2icefall
          • February 2004
          • 60

          #5
          kan va vittata...men mina har så j**a långa stjärtspröt (typ 2cm)...finns de ingen nyckel på nån spännande hemsida? o äre nån som vet könsskillnaderna?ps, köpte en till i dag, den sista

          Kommentar

          • k2icefall
            • February 2004
            • 60

            #6
            faaan faaan faaan!!upptäckte precis att den nya farlowellan ä sne!! precis bakom huvet böjer kroppen av o de ser ut som en liten grop i kroppen....skiiit

            Kommentar

            • k2icefall
              • February 2004
              • 60

              #7
              jahapp då har den ena grenen kolat, ska te lagret o reklamera....

              Kommentar

              Arbetssätt...