Bågpansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tasso
    • December 2002
    • 58

    Bågpansarmal

    Hejsan, ny här,,
    jag har iaf ett 54 l akvarium med platy, black molly och guppy ( få så det är inte överbefolkat)
    jag har även tre corydoras. En Corydoras melanistius, kilfläckspansarmal
    och två Corydoras arcuatus, bågpansarmal.
    bågarna har jag bara haft i två veckor, men jag tror jag såg ett yngel nu precis. Det liknade nämligen inte de ungfödaryngel jag fått tidigare. Nu till frågan.
    Är det troligt att ungfödarna äter upp ev malyngel, eller tar tom malarna själva dom om man inte särar på dom.
    Mina stackars ungfödaryngel har tidigare gått åt rätt fort av sina egna artfränder. Kunde vara kul att lyckas få en stor mal, jag gillar dom skarpt.

    Sen det här med saltet, vad är värst, utan salt för molly, eller med salt för corydoras?

    jag tror att jag låter malarna välja.

    Är arterna jag har, C.melanistius och C. arcuatus ovanliga?
    har inte sett dom i zoopets lista, och bara hittat dem i två böcker.
    Akvarieaffären där jag handlar har många olika corydoras, så det är ju kul.

    tack på förhand

    /T

  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Dom kommer antagligen bli uppätna av någan i ett så litet akvarie. se till att de har gott om gömställe.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Jag tror också att ynglen ligger i farozonen både från andra av samma art och från levandefödarna (ungfödarna).

      "Sen det här med saltet, vad är värst, utan salt för molly, eller med salt för corydoras?"
      Så länge det funkar utan salt till mollyna finns ju ingen anledning till att använda det.

      "Är arterna jag har, C.melanistius och C. arcuatus ovanliga?"
      De ligger väl så där mittemellan, hör inte till de vanligaste, men inte heller till de ovanligaste.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell







      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...