Seriöst försök till Pansarmals lek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    Seriöst försök till Pansarmals lek.

    Tänkte nu att jag skulle prova om mina albino pansarmalar var leksugna, har en 40 liters balja med ungefär 30 liter vatten i, vatten pest, flytäxter och javamossa. Har ett litet hörnfilter och ett litet inner filter typ Eheim. Har tre malar, 2 st stora och tjocka & en mindre, antar att den lilla är en hane och dom andra honor? Har ställt doppvärmaren på 25 grader nu men jag har inte släppt i fiskarna än. Har mörkt grus på bottnen och glaskulor i ena hörnet.

    Pht ligger på 7. Ska jag sänka det med torv?

    Kan jag mata dom vuxna fiskarna med nykläckt artemia för att få dom på humör? ( självklart annat foder också )

    Hur länge kan jag behöva ha dom i lekbaljan innan dom lägger rom?

    Blir det bra om jag gör ett 10 % vattenbyte varannan dag? ( kallvatten ).

    OCH vill dom ha dämpad eller stark belysning?

    / Mvh Jonathan
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #2
    Mina metallpansarmalar gillar när man byter med kallare vatten. Strömt också.
    De sätter gärna rommen på glasrutor, blad etc i något strömmande vatten (antar för att de ska hålla sig friska) .
    Klippt från catfish.net:
    This little catfish is a snap to spawn. Just condition the adults for a week or two in a separate spawning tank of about 10 gallons. Feed large amounts of chopped earthworms and/or grindal worms and keep the water especially clean. On the night before you want them to spawn change about 2 gallons of water and replace it with some cool water of about 60F, this prompts them to spawn. The next morning you will most likely find clusters of eggs attached to the walls of the aquarium. Remove the adults and in about 5 days the eggs will hatch. The fry can be fed micro worms or baby brine shrimp with a little crushed flake food added after about a week.
    som gillar fiskar !

    Kommentar

    Arbetssätt...