ancistrus hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • misonn
    • April 2005
    • 107

    ancistrus hjälp

    jag har nyss flyttat över 2 honor och 1 hne till en plast back som jag har hälfen med vatten och en pump + doppvärmare. honorna är 7 cs och hanen e 6 cm.. vad ska jag göra mer för att jag ska lyckas få lek på dem?.. har jag gjort nått fel?
    250 liters kar med malawi
    100 liters med neon tetra, ancistrius malar
  • Malplacerad
    • April 2005
    • 257

    #2
    Som jag har uppfattat det så behöver man väl inte flytta dem till ett lekkar, de leker väl i akvariet om rätt förutsättningar finns, dvs grottor, rätt temperatur och, ja någon expert kan väl fylla i vad mer som behövs.
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Tipset är skaffa ett akvarie som är minst 100 liter, ta ett ytterfilter med 3-500 liters cirkulation, ha ett innerfilter med 4-500 liters cirkulation,håll 26 grader, ha gott om gömställen,rötter,grottor,krukor mm och växter.

      Byt 20% av vattnet varannan dag och ersätt det gamla med 2-3 grader kallare än det i karet.

      Ha ett lysrör tänt 10-12 timmar om dan.
      Mata massor med zuchini,skalade ärtor,algtabletter och räkmix är dom glada i !!

      Är dina malar könsmogna så lär dom pöka rätt snart med rätt förutsättningar.

      Mvh Matte
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        misonn: hur stor är plastbacken? som drd skriver bör de ha ca 100l på dig. När du skriver plastback tolkar jag det som om du har en flajbox från IKEA. en sån rymmer 30 full men du skriver att den är halvfull, dvs 15-20l vatten är ALLDELES FÖR LITE.
        Om det är en sån plastback du har föreslår jag att du sätter tillbaka dom i stora karet igen. förresten hur stort är det?

        Drd: ytterfilter känns lite overkill när man ska odla ancistrus, åtminstone om man har ett väl fungerande innerfilter. Jag har ett fluval3+ i och det är ordentligt drag. Sen har jag iofs också ett dubbelt billifilter samt ett gammal eheimfilter. D är för att jag tog bort mitt fluval3+ då jag fick sebrafiskyngel i samma kar. Dvs en tid gick mina ancistrusyngel i karet med ett dubbelt billifilter, ett fluval1 samt ett gammalt eheim. Det är kanske inget att eftersträva men det funkade.

        hur som helt så tycker jag ett fluval3+ borde räcka i ett 100l! (pumpar 700l/h)

        förreten drd: varför ska man tillsätta kallare vatten? regnperiod?

        edit: förresten såg dina grenmalsyngel.. SÖTA!!!

        Lena Maria
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Malplacerad
          • April 2005
          • 257

          #5
          Tackar för den utförliga infon drd
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Ursprungligen postat av Malplacerad
            Tackar för den utförliga infon drd
            Your welcome !!


            Ang. varför man bör ha ett väl inkört ytterfilter så anser jag att det är det bästa då yngel såväl föräldrar och även rom är känsliga för skit(nitrit) i vattnet.

            Har man ett y.f som pumpar en del så får man plats med massor av bra filtermaterial som nyttobakterier kan leva på.

            Tant Nancy kör med ytterfilter till sin väl fungerande ancistrusodling och hon drar upp en jäkla massa småNancistrusar har jag förstått.



            Jo just d...mina små grenmalsyngel e ruskigt kul o se på och dom lever gött o blir större för varje dag nu med !!

            // Matte
            Bifogade filer
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...