någon mal i ett 45 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • figo
    • October 2004
    • 480

    någon mal i ett 45 liters?

    Hejsan alla där ute!
    Nu är det så här att jag har ett 45 liters som jag ska odla platys i och det kommer nog vara många ungfiskar/yngel där,fast inte hela tiden,för de kommer att säljas.Men nu så skulle jag beköva lite hjälp med alger och sånt.
    Det måste inte vara en harnesk-mal.Den skall dock vara rätt liten och fredlig mot yngel,ej nyfödda såklart!
    m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Så vitt jag vet är det bara harneskmalarna som äter alger i någon större omfattning. Ingen av dem är väl egentligen tillräckligt liten för ett 45-liters. Fast du kan förstås ha unga exemplar av Ancistrus om du har ett större kar att flytta dem till när de blir för stora. Det finns väl också några Peckoltia-arter som inte blir så stora, men om de är något vidare som algätare vet jag inte. Annars finns ju Otocinclus, de är små och duktiga algätare men de vill gå i stim och de lär vara ganska känsliga.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej
      En ancistrus kommer säkert att funka.
      Fredrik

      Kommentar

      • figo
        • October 2004
        • 480

        #4
        vill inte ancistrusar vara flera,t.e.x två stycken?
        eller går det bra med en?
        Nu minns jag inte,men dödar ancistrusar fiskar som kanske bara är cirka två cm(i mitt fall)
        eller är de bara asätare?
        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

        Kommentar

        • Guppy_Thorsell
          • March 2005
          • 222

          #5
          jag tror att du kan ha anemån räkor jag ska också köpa såna jag tror att jag läst att dom äter alger svara om jag har fel
          YoYo botia älskare _______________________________________________
          Min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp
          mina bilder http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=392341

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Jag har en underlid sugmal här. När jag la upp den på bild för att få den artbestämd så slutade det med att den hette "Gold Spotted Dwarf Pleco". Den var ca 4cm när jag skaffade mig den. Och idag ett halvår efter så är den precis lika stor. Blir inte mycket större tydligen.

            En sån skulle nog passa. Men, vete tusan var man får tag i den. För jag har inte sett den efter att jag inhandlade min.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            Arbetssätt...