Malbekymmer..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e_bernquist
    • December 2002
    • 2

    Malbekymmer..

    Har en söt liten drakmal i ett tioliters akvarium ihop med två guldfiskar och en liten slöjstjärt. Kruxet är att min mal hela tiden verkar vilja "ta livet av sig". Han simmar långt upp ovanför vattenytan och seriöst försöker komma ur akvariet. Är detta normalt? Och om inte, vad beror det på? någon som vet?

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Skulle tro att det är för att du har ett olidligt vatten för malen pga kraftigt överbefolkat akvarium. Guldfiskar skall man inte ha i små akvarium. Läs denna länken om guldfiskar: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=53
    Ett bra riktmärke torde vara 50 liter per gulfisk. Skaffa dig ett nitrit test så kan du kolla själv att värdena ligger långt över vad fiskarna tål.
    MVH
    Magnus

    min zoon

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Instämmer. Köp en större tank.

      MSP
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • e_bernquist
        • December 2002
        • 2

        #4
        okej, synd att de inte talar om sånt i fiskaffären...=( dumt för jag får inte plats med ett 150 litersakvarium i min lilla lägenhet och jag vill ju inte ta död på dme heller...

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Gå tillbaka till affären och kräv att de byter in dom mot något som passar bättre. Mitt förstahandsförslag är att byta mot två eller tre kampfiskar(betta splendens). Men tänk på att du bara kan ha en hanne. Dessa fiskar är snyggare än guldfisken och trivs väldigt bra i ett så litet akvarium. Läs mer om små akvarium här: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?whichpage=2&ARCHIVEVIEW=&TOPIC_ID=3757
          Om länken inte funkar så heter forumet fisk till 12 literskar
          MVH
          Magnus

          min zoon

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Får inte plats...? Det gäller att prioritera, släng ut Tv'n. Hade det gått hade jag vattenfyllt hela vardagsrummet!

            MSP
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            Arbetssätt...