Lek igen....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alis
    • March 2005
    • 56

    Lek igen....

    Såg till min förvåning att min ancistrus par har lekt igen,hanen ligger o fläktar över en "mega" hög av rom...Det jag nu undrar över är om jag kan flytta ynglena när dom kläckts till mitt yngelakvarie i "blanda" dom med ynglena från den förra kullen??Dom är ca 2-3 cm långa nu,och det är en ca 40 st... Akvariet är på 63 liter.. Kan tyvärr inte ha kvar dom i huvudkaret pga att där finns b.la en Pictus mal som säkerligen kommer att kalasa på ynglena..
    /Anna-L
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Det enklaste är att flytta hanen och rommen. Men fler än 40 ancistrusar kan inte växa upp i ett akvarium på 63 liter. I början går det säkert bra om du sköter vattenbytena och matningen, men sen blir tillväxten inget vidare.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hej

      det blir rätt trångt i ditt lilla akvarium och sen kommer den första kullen roffa åt sig av maten, därför underlättar det om du ha de på olika ställen. ett tips är att dela av akvariet på mitten med stor filtermatta och ha en kull på varje. Jag ska dela av mitt 100l akvarium med filtermatta så jag kan ha 2kullar där. Men ditt akvarium är nog i minsta laget.. :/ men har du bra filter och är noga med vattenbytena och matar ordentligt borde det gå bra. (jag antar att du säljer den första kullen så fort den nått rimlig storlek..)

      Lena Maria
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Alis
        • March 2005
        • 56

        #4
        Hej..jo meningen är ju att kull nr 1 ska bort så fort dom växt lite till... har tyvärr ingen chans att starta upp ett akvarie till,har redan 3 o ont om plats. Men att dela av med filtermatta låter intressant,fast då bör jag väl ha åtminstonde ett 100 liters kar!!? Hur fort växer eg. ancistrus yngel? Har en känsla av att så fort jag tagit ur nuvarande yngel från hanen så leker de igen,o då blir det ju bara mer o mer... .... Kanske helt enkelt bäst att låta ynglena vara kvar i huvudkaret (240l) o låta de som kan klara sej!!??Men det låter lite som massmord då där finns en rovmal som jag gärna vill ha kvar o som inte kan gå i något av de andra karen... HMM!!??? Äh,jag chansar på att fånga upp de flesta ur denna kullen o ha dom bland de andra,mata ofta o lite... Leker de sedan igen så får jag se vad jag gör... Tack för svar... Någon som förresten vill ha ancistrus yngel??
        /Anna-L

        Kommentar

        • Wracker1
          • February 2005
          • 69

          #5
          hehe, själv har man tre par som lagt rom mer eller mindre samtidigt, i ca 60l kar. köpte mig ett par men visade sig vara två hannar så jag tog hem en hona i hopp om att skifta och släppa ner den andra hanen i det stora men han ville inte komma ut så jag skaffa mig en till hona av gold ancistrus. nu ruvar båda hanarna inne i stenröset. så om någon vill ha yngel så finns det ancistrus och ancistrus/ancistrusgold mix!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            undra en sak.
            om man delar av karet med blå filtermatta måste man då inte ha filter på båda sidorna eller cirkulerar vattnet tillräckligt bra ändå ?

            har man ytterfilter är det ju bara att lägga invatten på ena sidan och utvatten på andra sidan.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hej

              jag ska dela med filteramatta. planen är att sätta typ filter1 på ena sidan men ha utblåset på andra(dvs kammare2), alltså man klipper ett litet hål i filtermattan och sätter utblåset där (ev med en slang så att "utblåset" blir längre) sen har man filter2 på samms sida som filter1 men med utblåset i kammare1.

              Lenis
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • storfiskaren
                • March 2004
                • 35

                #8
                Hm efter att ha läst lite här så får jag nog tänka om när det gäller yngelkar till mina ancistrus,,,har precis fångat in första kullen efter mina malar för jag ser att dom är redo för en ny,men dom hittar inger ro.
                Men saken är den att kullen bestod av 149 st småttingar som jag har i ett 69 liters kar och till det har jag ett Ytterfilter eheim 2213.
                Det blir nog till att byta upp sig lite........

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  I mitt album som heter Ancistrusodling, finns det minst en bild på ett kar som är avdelat på mitten med filtermatta... Jag använder ett ytterfilter som suger på ena sidan och har utblåset på det andra... på så sätt får jag cirkulation genom mattan. Jag kör också ett innerfilter i varje "fack" eftersom små Ancistrusar vill ha bra cirkulation. Tidigare körde jag samma system i ett 450 l kar, men då var det avdelat i fyra fack.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...