Plötsligt såg jag en väldigt liten ancistrus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Plötsligt såg jag en väldigt liten ancistrus...

    Av olika anledningar har akvariet varit nedprioriterat ett par veckor. Jag har räknat fiskarna, gett dem mat, matat växterna och kollat allmäntillståndet, men det har inte funnits tid till nån "sittning" eller att trimma växterna. Igår kväll var jag inne för att göra en snabbcheck för att se hur mycket som behöved fixas och plötsligt ser jag en liten, liten ancistrus som putsade på ett Cryptocoryneblad.

    - Vad i h-e? skrek jag rakt ut så min man kom farandes och undrade.
    - Kolla Ancistrusen på Cryptocorynen
    - Kolla vad på vaddå?????
    - Minimalen på det där brun-gröna bladet!!
    - Nuttedutte då....var kom den ifrån?

    Ja du...men helt ärligt var det min fösta tanke också. Jag har inte sett att malarna visat intresse, och eftersom jag inte haft så mycket tid har jag inte sett att hannen vaktat.

    Nån som vet hur länge detta "pågått"? Ynglen är ca 1 cm, och for omkring och käkade, är det ok eller ska de matas med nåt speciellt?? Vi såg omkring 10 st, men nu har jag ju ett (igen-)växtakvarie, så jag vet inte hur många det kan vara.
    Hur gamla är de vid en cm? Cirka?
    Är det ok att skifta vatten och rensa ur lite, eller ska jag låta dem vara ifred? När kan de flytta hemmifrån? (säljas)

    Gud vad söta de var.

    Återkommer om några månader med frågan "Hur fångar man Ancistrusar i ett växtakvarie".
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Förresten, jag har 2 insug i akvariet. En till Eheimen (ytter) och en till ett innerfilter som används till Co2 reaktor. Förmodar att det finns en risk att de försvinner in där. Kan man lösa det problemet med en nylonstrupa över insugen eller liknande?

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Ursprungligen postat av mohlin
      Förresten, jag har 2 insug i akvariet. En till Eheimen (ytter) och en till ett innerfilter som används till Co2 reaktor. Förmodar att det finns en risk att de försvinner in där. Kan man lösa det problemet med en nylonstrupa över insugen eller liknande?
      Ja.
      Mina små-ancistrus brukar få ärter, squash, räkmix och algtabletter.
      Och finns det en brukar de finnas 50-100 till. Rekordet här hemma är 204.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        TVÅHUNDRAFYRA stycken?! vilka dödsfiskar (föräldrarna) du måste ha då,de måste ju vara enorma!!!!!!!!!! *imponerad*

        hur stort akvarium har du dom i, daniel? har du en hona och en hane?

        mina har lekt 2 ggr och jag väntar på att ynglena ska uppnå säljstorlek och därefter ska jag optimera akvariet till ancistrus-yngel (dela akvariet på hälften med filtermatta, en kull på varje sida..)

        Lenis
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        Arbetssätt...