Mina pansarmalar lägger rom!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    Mina pansarmalar lägger rom!!!

    Hej!

    kollade i mitt lilla kar idag. Såg att adolfisarna beteede sig annorlunda än innan. Sen ser jag två romkorn vid pumpen. O när jag tittar på honan så har hon ett vid sin ända. Så det verkar komma flera. Vad ska jag nu göra. Där simmar ju andra arter i karet. Ska man ta ut rom? Hur i såfall. Ge tips. Det här har jag väntat på.

    Nu ska ja bli farfar kanske med till mina fiskbarn
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #2
    Risken är att någon äter upp äggen. Mina andra fiskar tycker de är MUMS!

    Så här gick det till när jag tog hand om mina anaeus ägg:
    - rullade försiktigt av dem och stoppade de i ett eget kar. De är hyfsat klibbiga...
    - satte en syresten och lampa. Lite fungoral mot mögel.
    - höll koll varje dag och plockade bort de ägg som var vita obefruktade=risk för mögel.
    - efter 4 dagar kläcktes de. Här beror det på hur varmt man har i vattnet, jag hade väl en sådar 26gr.
    - de första dagarna lever ynglena på sin gulesäck. Sedan började jag mata dem med frusen hackad artemia och krossade maltabletter.
    - Städning städning städning..... För att man matar så ofta.

    Idag har jag ett 20tal som är runt centimetern, några är större. De far som tokar och är jättefina. Älskar artemia.

    Lycka till!
    som gillar fiskar !

    Kommentar

    • starman_
      • March 2004
      • 791

      #3
      Hej igen!

      Nu är där bara ett ägg kvar. Finns kanske flera i akvariet men jag ser inga på glaset. Det andra möglade så det tog jag väck idag.
      Om nu detta ägget kläcks. Ooch fisken klarar sig kan man ha den i akvariet i en sådan yngelkasse eller vad det nu heter? just nu är ägget i en plastburk. Starman

      Kommentar

      • starman_
        • March 2004
        • 791

        #4
        Hello!

        Japp nu ser jag två ögon i ägget plus att den rör sig. Nu får man hoppas att den kommer ut inatt eller imorgon.

        Kommentar

        Arbetssätt...