Ancistrus vs. Otocinclus (mot alger)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_C
    • March 2005
    • 35

    Ancistrus vs. Otocinclus (mot alger)

    Hej!

    Jag funderar på ett sydamerika akvarium. Efter det att man planterat växter och kört igång sitt nystartade akvarium skall man ju pytsa in lite fisk åt gången om jag förstått det hela rätt.
    Jag funderar på att att börja med några algätare (för att senare ha i någon tetra-art). Frågan är dock vilken, av Ancistrus eller Otocinclus, som är "bäst" algätare och som jag först skall välja att ha i karet? Kan man ha båda två i ett akvarium utan att det konkurerar ut varandra eller skall man helst bara hålla sig till en "algätar-art".

    Tilläggas skall att jag är lika intresserad av båda arterna men har hört att Otocinclus kan vara lite känslig.

    Mvh
    Mikael
    Senast redigerad av Mikael_C; 25 March 2005, 14:22.
    Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag skulle säga att ancistrus är något effektivare pga att de kan ta även lite hårdare alger. Ottosar tar endast korta mjuka alger, och de är mycket riktigt ganska känsliga fiskar. Både ancistrus och otto torde behöva extra utfordring, och ancistrusen är mycket aggressivare på maten (så den har lättare att konkurrera med annan fisk om t.ex. algwafers). Ancistrus är dessutom lätta att odla om du vill försöka dig på det, medan otocinclus är mycket svåra.

    Jag gillar skarpt otocinclus, men de är helt klart avsevärt knepigare fiskar än ancistrus. Enligt min mening är otto en fisk man skall köpa för att man är speciellt intresserad av den, inte för att man vill ha en algätare i största allmänhet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Iris A
      • October 2004
      • 158

      #3
      Kunde inte sagt det bättre själv!
      Iris

      Kommentar

      • Hawkmoon
        • February 2005
        • 268

        #4
        Har du växter i karet som du är rädd om kanske du skall se upp med Ancistrus, dom har en förmåga att perforera det mesta.
        190L Trigon SA Powered by Co2
        112L Snäcklekare
        Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

        Kommentar

        • normark
          • December 2004
          • 10

          #5
          jag tkr du ska välja ancistrusar dom är coolare och bättre men går hårt på växterna om dom inte får tillräkligt med mat.
          mata dom extra med alge watters så kanske dinna växter klarar sig
          patric

          Kommentar

          Arbetssätt...