Otocinlus Paulinus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Möllergren
    • October 2004
    • 145

    Otocinlus Paulinus

    Är det någon som har en bild på denna lilla mal?
    Jag har sökt på fishbase, goc, planetcatfish och googlat runt. Jag har dock bara hittat lite info om den, inga bilder. Otocinclus Paulinus har även ett handelsnamn som är Marbled Otocinclus. Den bästa infon hittade jag på Aquaria Central

    Om man tittar i mitt lilla fotoalbum så finns det 2 bilder där som troligen ska vara O. paulinus. Jag har fått 2 stycken sådana som ska vara O. Paulinus.
    Mitt album
    veckansfoto.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Anledningen till att du inte hittar nån info är att det inte existerar någon art som heter Otocinclus paulinus.
    Jag kan inte säkert säga vad din fisk är, men jag tror det kan vara en Hisonotus leucofrenatus:
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Kanske skall tillägga att det faktiskt finns en art av Hisonotus som heter Hisonotus paulinus, men jag vet inte om den nånsin förekommer i handeln. H. leucofrenatus är däremot inte helt ovanlig.
    Senast redigerad av Azur; 20 March 2005, 11:03.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Möllergren
      • October 2004
      • 145

      #3
      Ehrm... Info hittar jag om O. Paulinus, det var bilder dt var dåligt med.
      För info så kan du kika här t.ex. http://www.aquariacentral.com/specie...view_records=1
      Där står det bland annat att den är "common", dvs. vanlig. Visserligen kanske bara borta i Usa.
      Sen hittar man mycket texter om O. Paulinus tillsammans med Hisonotus Paulinus.

      Annars var ju firren du hittade väldigt lik mina nytillskott i karet... Förutom stjärtfenan, som det skiljer lite på. Även Parotocinclus maculicauda är lik mina nya malar. http://www.planetcatfish.com/catelog...toci/286_1.php
      veckansfoto.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag var otydlig... Otocinclus paulinus heter numer Hisonotus paulinus - det är alltså samma fisk. Jag har personligen aldrig sett denna i handeln, eller ens på bild.
        Hisonotus leucofrenatus är hyfsat vanlig. Akvarielagret hade leucofrenatus inne i förra veckan, så den finns just nu i Sverige.
        Men visst kan det vara H. paulinus du har.

        Parotocinclus är ytterligare ett släkte hypoptomatiner vars arter brukar säljas som "Otocinclus" och som har färgteckning liknande Hisonotus, men är lätta att skilja från Hisonotus och Otocinclus på att de har fettfena (en liten fena på ryggen mellan ryggfenan och stjärtfenan).
        P. maculicauda är också ganska vanlig, och finns också för närvarande i Sverige.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Visst är det en Hisonotus art du har men jag tror inte det är leucofrenatus, jag har aldrig sett H paulinus men några av de övriga arterna inom släktet men kan inte placera din. Dessa brukar säljas som "otocinclus" marble, black osv...vet inte varför men det låter väl bättre än att sälja dem under sitt vetenskapliga namn.

          Om du vill och har möjlighet att ta ett eller par bättre kort på din lilla mal så kan jag forska lite och hittar jag rätt så skulle vi vilja använda dina bilder i vårt artregister på GOC.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Möllergren
            • October 2004
            • 145

            #6
            Javisst ska jag försöka få mer bilder på dom. Jag vet nu att fiskarna är köpta på ett ställe i Jönköping som heter Aqua Life. Där såldes dom som O. paulinus . Efter lite mer efterforskningar så har jag också kommit fram till att det nya namnet på dom är H. paulinus.
            Och självklart så kan du få använda mina bilder fritt sen om jag lyckas ta några vettiga på dom. Fiskar är ju som bekant inte alltid dom bästa fotomodellerna.
            veckansfoto.se

            Kommentar

            Arbetssätt...