Vilken mal ska jag välja - råd sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquarina
    • July 2002
    • 108

    Vilken mal ska jag välja - råd sökes

    Ska skaffa malar till vårt 325 l malawi kar men vet inte vilken sort. Handlaren rekomenderar plecotromus eller gibbiceps. Men jag tycker att de verkar bli stora i överkant.

    Vi har just nu mycket (väldigt mycket) brun alger i karet och vill gärna att malarna ska kunna hjälpa till med att hålla efter dessa och framtida typer av andra alger. Vilken mal är bäst på detta, fungerar det med dem som handlaren nämner eller ska jag hoppas på att han har stora ancistrusar?
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Jag vet faktiskt inte vilka malar som äter vad, men en kompis har ancistrusar i sitt malawi kar. Det har fungerat bra.

    Men om ni har mycket alger bör ni nog fundera på vad som ligger bakom det snarare än att köpa malar. Jag tror inte att de kan göra underverk.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Skulle också vilja säga ett par stycken Ancistrusar. Det blir inte så tokigt stora. Men, annars får jag hålla med som att en Gibbiceps är rejält trevlig. Helt klart min favorit bland malar. Där har du en firre med härlig personlighet. Fast i det långa loppet tycker jag endå att 375 Liter är lite litet för dem. Kan bli upp till 50cm. Fast det tar sin lilla tid innan dess Synd att många affärer säljer dem till nästan alla kunder och struntar i var den egentligen trivs bäst.

      Men som sagt. Malar gör inga underverk mot alger. Men, Ancistrusar ska endå vara "bra" algätare. Och trevliga att titta på med.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Aquarina
        • July 2002
        • 108

        #4
        Tack för svaren, är det någon mer som har åsikter?

        Och jag förstår att man inte bara kan förlita sig på att malar ska städa undan. Men efter att ha försökt läsa på och efter att ha fått några svar på mina fråga om de bruna kiselalgerna (i en annan tråd) så verkar det som om det bara är att vänta ut algerna.

        MEN det vi hoppas på är att malarna ska hjälpa till att snygga till under tiden tills saker och ting blir bättre.

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Ancistrus är nog den bästa algätaren enligt mig. Har två clown pleco, två segelfenpleco och 6 st små ancis. Clown plecon är de lataste, äter bara algpiller, segelfenan är rätt aktiv men de små ancistrusarna rensade rent hus på två dagar i mitt 200L.
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Peter Cederberg
            • December 2004
            • 96

            #6
            Inte en L-191 iallafall, den käkar bara trä!
            Pjc

            Kommentar

            • MEW
              • March 2005
              • 43

              #7
              Ancistrus är nog de bästa, hade några anc i ett 170l med 17 malawi gick alldeles utmärkt. men var noga med att ge dem lite extra mat så som algtabletter annars är risken stor att de dör. eftersom malawina är så glupska och tar all mat som kommer ned.

              Kommentar

              • robban
                • February 2003
                • 322

                #8
                tja jag har sett golden nugget i diverse malawiburkar så det kan ju gå, att den är en av de snyggaste malarna är ju ett plus

                Kommentar

                Arbetssätt...