guld/vanlig ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    guld/vanlig ancistrus

    hallå!
    har precis läst igenom forumet angående lek med vanlig+guldancistrus,men hittade inget som talade om hur slutresultatet blev,anledningen till att jag vill veta är att jag har en guldhane o en vanlig hona som har lagt rom tillsammans,dom kläcktes idag(tror jag)o nu är man ju naturligtvis väldigt nyfiken på vad det blir av domblir dom guldfärgade eller vanliga?
    // Uffe
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Jag tror det är så att båda föräldrarna måste vara guld för att ynglen skall bli guld. Men det finns nog någon som vet säkert.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag vet bara att min guldhanne fick "smått" med en vanlig hona, och det blev bara vanliga yngel... Tror att det även kan bli det med två guldisar faktiskt... handlar om dominanta gener och sånt där... har inte riktigt koll...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Iris A
        • October 2004
        • 158

        #4
        Sätt upp ett rutschema med modern ovanför och fadern från vänster. Varje förälder har två anlag. Barnen/avkomman får en kombination av föräldrarnas anlag. En del anlag är dominanta, devisar sig om individen baraharanlaget. Andra anlag är recessiva och visar sig baraom individen ärvt dubbel uppsättning av anlaget (från båda föräldrarna).

        Då ser du att en homozygot dominant far (A A, dvs dubbel uppsättning dominanta anlag) och en homozygot recessiv mor (aa, dvs dubbel uppsättning recessiva anlag) får 100% heterozygot avkomma (dvs ett dominant och ett recessivt anlag). Det innebär att avkomman har samma utseende som den "dominanta" föräldern (kallas dominant fenotyp) men bär anlag för recessiva gener:

        moder
        a a
        fader A Aa Aa
        A Aa Aa

        I nästa generation kommer 25% av avkomman att ha recessiv fenotyp (utseende):

        moder
        A a
        fader A AA Aa
        a Aa aa

        Detta eftersom det recessiva utseendet endast visar sig hos de individer som har dubbel uppsättning recessiva anlag.
        / Iris

        Kommentar

        • Iris A
          • October 2004
          • 158

          #5
          Hoppas det går att se trots att radmatningen inte stämmer!
          Iris

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jamenjustsådär menade ju jag också Iris
            Härligt med en ordentlig beskrivning!!! Har hållit på och ritat rutmönster och så när jag gick djurkurs... men jag var nog för ointresserad... för jag tror inte att nåt av det där fastnade!!!
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Iris A
              • October 2004
              • 158

              #7
              Ha ha, jobbar man som gymnasielärare så sitter det i
              / Iris

              Kommentar

              • uffe
                • January 2002
                • 865

                #8
                det där var ju tokenkelt hade nog funderat i dom banorna jag också nä allvarligt,ska nog prova på att rita upp ett sånt där rutmönster o se vad det kan bli av framtid yngel.
                // Uffe

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  I min "Ancistrusfabrik" har det kläckts massor av albinoyngel. Men inga vuxna albinos finns i akvariet.
                  mvh Daniel
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av daniel60
                    I min "Ancistrusfabrik" har det kläckts massor av albinoyngel. Men inga vuxna albinos finns i akvariet.
                    mvh Daniel
                    Men albino är väl en mutation. Vanligt pigmenterade människor kan få ett albinobarn väl?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Iris A
                      • October 2004
                      • 158

                      #11
                      Precis. Mutationer är ju helt enkelt felkopierad DNA där felet består trots cellens reparationsmekanismer. Om mutationen sker i en könscell så går den i arv till avkomman, och då gäller samma regler som för alla andra anlag. Evolutionen skulle ta mkt längre tid om de enda förändringarna av arvsanlag var de som orsakats av strålning, gifter m.m. Dessutom modifieras styrkan i genens uttryck av en styrsekvens, som kan aktiveras i varierande grad...

                      Troligtvis har Daniel några heterozygot albino ancistrusföräldrar i sitt akvarium, samt villkor som på något sätt gynnar albino yngels överlevnad.
                      Iris

                      Kommentar

                      • uffe
                        • January 2002
                        • 865

                        #12
                        kan bara konstantera att samtliga frisimmande yngel har blivit normalfärgade,inga halva guldisar alltså
                        // Uffe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...