Vad mata mitt ancistrusyngel med?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 60liter
    • November 2004
    • 33

Vad mata mitt ancistrusyngel med?

Jag har lyckats få ett enda ancistrusyngel av ancistruspar. det var nu lite drygt 2 veckor sedan dom la rom, och ungefär 1,5 vecka sedan jag flyttade över ynglet till en yngelbur som hänger i mitt akvarie.
    i början var ynglet nästan genomskillnigt med en stor rund mage som jag antar var gulesäcken. men nu har han växt till sig lite och är kanske 1-1,5cm stor men fläckar och lite mörkare färger.

problemet är att jag inte vet vad jag ska mata ynglet med?, jag har lagt ner en bit räkmix och vanligt flingfoder, men han verkar inte äta det, testade även med en ärthalva som han inte åt på.
    nån som har några förslag, eller ska man fortsätta mata med det jag matar så kanske han tar det ändå tillslut?
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

squash, algtabletter brukar funka.

Kommentar

• Baggen
      • July 2004
      • 340

äter inte ancistrus yngel så är det tecken på dålig vattenkvallité.
      Hade själv slarvat med vattenbyterna och det resulterade med
      att ett 4o tal dog . Ge dom ordentligt med plats och majs,
      så skall det lösa sig.

/Baggen

Kommentar

• Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

Minst en liter vatten per yngel, rejäl cirkulation och ca 26 grader varmt så kommer ynglet att äta algtabletter utan problem.
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

Kommentar

• 60liter
          • November 2004
          • 33

okej, jo vattenvärdena är det inget fel på.
          men det där med rejäl cirkulation vet jag inte riktigt om jag har.
          Det är så att ynglet är i en yngelbur av plast med små tunna springor på sidorna och inne i yngelburen cirkulerar det inte så mycket, så jag brukar lyfta upp buren ibland och sen ner igen för att få in nytt vatten i den, duger detta? Mitt innerfilter är en fluval 3plus som är riktad rätt mot yngelburen, men detverkar inte störra igenom den så bra.

Kommentar

• sockerconny
            • October 2004
            • 2349

Ursprungligen postat av 60liter
            men det där med rejäl cirkulation vet jag inte riktigt om jag har.
            Det är så att ynglet är i en yngelbur av plast med små tunna springor på sidorna och inne i yngelburen cirkulerar det inte så mycket. Mitt innerfilter är en fluval 3plus som är riktad rätt mot yngelburen, men detverkar inte störra igenom den så bra.
            Om du nödvändigtvis måste ha dom i en korg, köp i så fall en i nät (som man hänger på akvariekanten). Genomströmningen blir då avsevärt mycket högre/bättre än att ha dom i en som du har. Jag reserverar mig dock till hur det funkar att föda upp fler än ett yngel i en sån. Om du som nu endast har ett yngel så ser jag dock inget hinder för att det ska gå bra....självklart så är ju det bästa att ha ett eget akvarium till dom.

Kommentar

• pyri
              • December 2002
              • 133

hej!

jag hade säkert 20-30 stycken ancistrusyngel igår.... Pappan har vaktat dom jättelänge nu. De var såkert 1-1.5 cm allihop. Igår gjorde jag rent akvariet, bytte 1/3 av vattnet. Nu finns det inte ett enda yngel kvar i grottan. I akvariet ser jag bara ett enda Vad kan ha hänt med dom? Kan nån fisk ha ätit upp dom? Eller dog dom av att det blev lägre temperatur på vattnet i akvariet?

/Rebecca
              540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

Kommentar

Arbetssätt...