Som gibbiceps fast jättemörk...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    Som gibbiceps fast jättemörk...?

    Köpte idag en mal (L-mal) som enligt mig ser exakt ut som en vanlig Pterygoplichthys gibbiceps med samma mönster som en sådan fast jättemörk i färgen, är det bara en färgvariant av samma art tror ni?

    Har digitalkamera men det går nog inte att få nån bra bild på den lilla gynnaren =)
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe
  • Möllergren
    • October 2004
    • 145

    #2
    Det är nog en vanlig gibbiceps, eftersom dom kan ändra färg efter omgivningen.
    veckansfoto.se

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Min gibbiceps är ganska mörk sedan jag bytte till svart sand
      Bifogade filer
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Jag vet att de ändrar färg efter omgivningen men denna är konstant flera nyanser mörkare än de vanliga gibbicepsarna (nästan brunsvart). Har även haft en "vanlig" tidigare och den var väldigt sällan, om nånsin så mörk som denna verkar vara konstant (hittills).

        Jag börjar nästan tro att det är en vanlig gibbiceps med genetisk avvikelse/extremitet som gör den mörkare så du kan ju ha rätt på det viset Möllergren.

        Skulle vara intessant om det finns fler som har något att tillföra eller själv har sett/äger en likadan.
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • join4t
          • October 2003
          • 854

          #5
          Oj, jag skriver för långsamt Maria =)
          Jo, den där liknar min i mörkhet. Det konstiga är att jag har rätt ljus sand (och mörka rötter iof) och på affären var det ljus sand och den satt till och med på glaset men den var ändå så mörk.

          Nå, det visar sig väl om den bara har spelat mig ett spratt och det visar sig att den kan bli ljusare.
          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Den kanske har vant sig vid en mörkare färg och känner sig trygg, vem vet?
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              L001 Pterygoplichthys joselimaianus kan vara den du köpt.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #8
                Är det inte en Pterygoplichthys joselimaianus då? De ser ut som vanlig gibbiceps, men har mycket mörkare grundfärg och guldfärgat mönster: http://www.planetcatfish.com/catelog...ygop/177_5.php
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • join4t
                  • October 2003
                  • 854

                  #9
                  Nä, hon hade en sån med gulbruna fläckar på affären (Pterygoplichthys joselimaianus) men min saknar sådana. Var på vippen att köpa den istället men upptäckte att den var rätt illa tuggad på ryggfenan.

                  Kan mörkheten ha något med åldern tro, den är väldigt liten? Kom just på själv att det nog inte var det eftersom hon hade en massa "vanliga" gibbiceps i liknande storlek som var normalfärgade. Hon trodde att det var en "extra mörk segelfenspleco" men å andra sidan är hennes specialitet ciklider så hon gissade kanske bara =)

                  Kan försöka ta en bild imorgon, problemet är bara att den är så pass liten och att jag har så kass belysning på det karet.

                  Tack för alla svaren hursomhelst!
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Förlåt men när vi ändå pratar "gibbi" så undrar jag om det finns gibbi som är tvärtom mörk med ljusa prickar? För när jag ville köpa en gibbi frågade hon om jag ville ha vanlig ljus med mörka prickar eller mörk med ljusa prickar! Eller var det en sådan som ni skrev här uppe som hon försökte sälja till mig? Jag tittade inte på den andra för jag ville ha en vanlig, det är så lätta att bli lurad.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Zybeer
                      • July 2002
                      • 699

                      #11
                      Det råkar inte vara en "vanlig" Plecostomus?

                      MVH
                      /Jens
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                      Kommentar

                      Arbetssätt...