Hur ofta mata otocinclus med squash?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hur ofta mata otocinclus med squash?

    Efter ca två hemska veckor med massdöd (4 st) av otocinclus är det bara två kar vid liv. Det verkar som att det var hunger som dödade dem Jag trodde att de åt av algerna som finns i akvariet, men antagligen har jag fel sorts alger.

    Efter en del misslyckade försök med olika grönsakar som de inte visade något som helst intresse för, har de två som är kvar börjat äta squash nu. En av dem lämnade inte squashen på flera timmar. F*n vad hungriga de måste ha varit

    Nu undrar jag, hur ofta ska jag ge dem squash? Och hur länge ska jag låta den ligga kvar i vattnet? Det är inte särskillt dekorativt i fall det alltid ska ligga en bit squash igenomborrad av en sked i akvariet, men jag vill inte att otosarna ska svälta.
    Senast redigerad av batski; 13 March 2005, 11:34.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Iris A
    • October 2004
    • 158

    #2
    Hej!
    Jag har ett helt gäng ottosar men har aldrig behövt mata med squash. Om dina bara tar squash, lägg ner en ny när den gamla tagit slut eller börjat se lucker och ofräsh ut. Om du vill slippa mata med squash så har jag lite tips:

    Otocinclus gillar gröna punktalger och är helförtjusta i en sorts rödbruna alger som växer på en rödaktig sandsten med platt yta. Däremat tar de inte tofsalger, trådalger m.fl. "grövre" alger. Periodvis finns det inga synliga alger alls i akvariet, då ser det ut som om de suger på ytan av echinidorus bleheri och att de klarar sig på det (??). Att det fungerar problemfritt tror jag beror på att mitt akvarium får lite (indirekt) solljus varje dag (dvs det finns alltid lite alger) samt att vattenvärdena är stabila. Använder Sera morena och aquasafe (men tidigare anv jag endast aquasafe). Mkt sera morena motverkar alger, så om du använder det måste du ha lite solljus eller belysning som gynnar punktalger men motverkar tofsalger m.m. (som annars gärna tar över). Använd lysrör som ger ett så naturtroget ljus som möjligt, t ex sunglow. Ottosarna verkar inte alls störas av att det silar in lite solljus, tvärtom sätter de sig gärna i akvariets ljusaste hörn...;

    Lycka till, jag tycker ottosarna är riktiga charmtroll när de trivs! Liksom pansarmalarna växlar de mellan frenetisk aktivitet och total stillhet...

    P.S. Du vet väl att de ibland fångas m h a gifter tillfälligt paralyserar musklerna, så om dina fångats på det sättet kan det hända att de har leverskador och därför inte klarar sig så bra. Alltid bra att kolla om de importerats av seriösa uppköpare...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      En a två gånger i veckan räcker. Ta ut den när den är "slut" eller ottosarna verkat tappa intresset.
      Håll koll på ottosarnas magar. Har de små kalaskulor hittar de tillräckligt med mat.

      Det här att ottosar fångas med gift verkar vara en myt; folk jag talat med som exporterar ottos känner inte till att det nånsin förekommer.
      Jag tror det är en efterkonstruktion för att förklara att ottosar ofta svälter ihjäl fast det finns alger i akvariet, men som Iris mycket riktigt påpekar äter de inte hårda eller långa alger.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        personligen skulle jag byta squash minst varannan dag.

        tror inte det är så bra att använda en sked för att tynga ner det.
        vissa akvariedjur är metall känsliga.
        en bit skiffer eller nån annan sten funkar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tack för svaren!

          Ursprungligen postat av Iris A
          Periodvis finns det inga synliga alger alls i akvariet, då ser det ut som om de suger på ytan av echinidorus bleheri och att de klarar sig på det (??).
          Märks det på echinodorus?

          Att det fungerar problemfritt tror jag beror på att mitt akvarium får lite (indirekt) solljus varje dag (dvs det finns alltid lite alger) samt att vattenvärdena är stabila.
          Mitt får också lite solljus ibland, men det är inte alls lång tid.

          Använder Sera morena och aquasafe (men tidigare anv jag endast aquasafe). Mkt sera morena motverkar alger, så om du använder det måste du ha lite solljus eller belysning som gynnar punktalger men motverkar tofsalger m.m. (som annars gärna tar över). Använd lysrör som ger ett så naturtroget ljus som möjligt, t ex sunglow.
          Jag har använt Sera Morena för färgens skull, men har slutat med det nu pga att vattnet är tillräckligt brunt. Jag tror att det är mina mangroverötter som färgar av sig. Men under en tid använde jag rätt mycket Sera Morena. Fast akvariet har inte varit algfri för det...

          Oj, SunGlo, ger det samma typ av ljus som daylight och såna? Jag tycker det är så tråkigt ljus. Kan inte tänka mig att det skulle se ut så i regnskogen...

          Jag håller på och matar med squash nu och hoppas att dessa 2 klarar sig. Sen ska de få flytta till en annan akvarist jag känner som har otocinclus, så de får ett nytt stim och ett nytt hem där. Jag tycker också de är jättecharmiga, men jag vill inte riskera en sån här situation igen. Det blir nog nån liten ancistrus-art i fortsättningen för min del.

          P.S. Du vet väl att de ibland fångas m h a gifter tillfälligt paralyserar musklerna, så om dina fångats på det sättet kan det hända att de har leverskador och därför inte klarar sig så bra. Alltid bra att kolla om de importerats av seriösa uppköpare...
          Jag har också läst det, men hört precis som Azur säger att det inte skulle stämma ändå. Hoppas verkligen att det bara är ett rykte. För det vore fruktansvärt om det var sant
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            tror inte det är så bra att använda en sked för att tynga ner det.
            vissa akvariedjur är metall känsliga.
            en bit skiffer eller nån annan sten funkar.
            Jag tror inte att rostfritt påverkar vattnet på något sätt. Men jag har ändå byt ut skeden mot en sugpropp. Det ser inte alls lika dumt ut.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Tixe
              • January 2003
              • 114

              #7
              Ville bara flika in en sak angående det där med att fånga fisk med hjälp av paralyserande gifter. Personligen tror jag att det är sant, men jag har aldrig hört att det skulle vara specifikt för otosinclus-fångst. Min syster läste en universitetskurs i biologi som var en fältkurs i Afrika, och då fick de veta att många afrikanska ciklider fångas så i alla fall. Och då fick de ju höra det på plats, så att säga. Men hon såg det aldrig själv så jag säger inte att jag är 100...

              Kommentar

              • Tixe
                • January 2003
                • 114

                #8
                Hur gör du med sugproppen förresten? Det låter ju smart men jag vet inte om jag fattar hur du får fast squashen...

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Tixe: marin fisk fångas ibland med cyanid, och dör då ofta efter ungefär tre månader (när de har kommit i kundenns akvarium) pga att njurar och lever pajar. De får vit avföring, tacklar av, & dör.
                  Jag känner inte till att några sötvattensfiskar över huvud taget fångas på det sättet, speciellt inte Malawi/Tanganyika ciklider, som uteslutande fångas av dykare med nät och håv.

                  Däremot är cyanidfiske, liksom dynamitfiske, vanligt för att skaffa _matfisk_ i stora delar av världen.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Tixe
                    • January 2003
                    • 114

                    #10
                    Jaha. Kanske blandat ihop begreppen då, för vad jag trodde var att dykarna i Afrika (vet inte om det är Malawi eller Tanganyika eller båda) dyker ner med nåt bedövande i en sprejburk och sprejar på fisken. Så att de bara är att håva in sen. Fiskarna skulle tydligen inte ta någon skada av detta, men växtligheten i sjön, alger och så, tål det inte lika bra. Men om du vet att det inte är så så...

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tixe
                      Hur gör du med sugproppen förresten? Det låter ju smart men jag vet inte om jag fattar hur du får fast squashen...
                      Det är en sån sugpropp med grepp (som man brukar ha att fästa doppvärmaren). Så jag bara trycker squashbiten på de där plastgrejerna.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Iris A
                        • October 2004
                        • 158

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Tack för svaren!

                        Ursprungligen postat av Iris A
                        Periodvis finns det inga synliga alger alls i akvariet, då ser det ut som om de suger på ytan av echinidorus bleheri och att de klarar sig på det (??).
                        Märks det på echinodorus?
                        De sitter och suger frenetiskt, särskilt längs kanterna. Efteråt har jag sett att bladet blivit tunnare, ibland t o m fått små hål.


                        Att det fungerar problemfritt tror jag beror på att mitt akvarium får lite (indirekt) solljus varje dag (dvs det finns alltid lite alger) samt att vattenvärdena är stabila.
                        Mitt får också lite solljus ibland, men det är inte alls lång tid.

                        Borde ändå räcka. Mitt akvarium står "fritt" i rummet, så man ser in från alla håll. Lägenheten är ganska ljus så större delen av dagen silar det in ljus från något håll. Däremot inget direkt ljus, akvariet står en bra bit från samtliga fönstren.

                        Använder Sera morena och aquasafe (men tidigare anv jag endast aquasafe). Mkt sera morena motverkar alger, så om du använder det måste du ha lite solljus eller belysning som gynnar punktalger men motverkar tofsalger m.m. (som annars gärna tar över). Använd lysrör som ger ett så naturtroget ljus som möjligt, t ex sunglow.
                        Jag har använt Sera Morena för färgens skull, men har slutat med det nu pga att vattnet är tillräckligt brunt. Jag tror att det är mina mangroverötter som färgar av sig. Men under en tid använde jag rätt mycket Sera Morena. Fast akvariet har inte varit algfri för det...

                        Nej, inte algfritt men det minskar. Men sen beror det ju på så mkt annat också...

                        Oj, SunGlo, ger det samma typ av ljus som daylight och såna? Jag tycker det är så tråkigt ljus. Kan inte tänka mig att det skulle se ut så i regnskogen...

                        Sunglo ska ge varmvitt ljus och har ungefär samma spektrum som solen. Jag minns inte säkert men jag har för mig att daylight ser ungefär likadant ut. Det beror väl på tycke och smak vad man tycker är snyggt, personligen tycker jag ett mjukt vitt ljus är snyggare än t ex blåaktigt (aquastar).

                        Jag håller på och matar med squash nu och hoppas att dessa 2 klarar sig. Sen ska de få flytta till en annan akvarist jag känner som har otocinclus, så de får ett nytt stim och ett nytt hem där. Jag tycker också de är jättecharmiga, men jag vill inte riskera en sån här situation igen. Det blir nog nån liten ancistrus-art i fortsättningen för min del.

                        OK. Ottosarna blir säkert glada när de får kompisar. Skönt med folk som inte bara själviskt "ska ha"... Ancistrus är säkert ett oproblematiskt alternativ. Själv var jag lite sugen på plecotiorna, de blir ju inte så stora så man kan ha ett gäng. En annan rolig algätare är bottentittare. De äter kopiöst mycket alger och är rätt så tuffa fiskar.

                        P.S. Du vet väl att de ibland fångas m h a gifter tillfälligt paralyserar musklerna, så om dina fångats på det sättet kan det hända att de har leverskador och därför inte klarar sig så bra. Alltid bra att kolla om de importerats av seriösa uppköpare...
                        Jag har också läst det, men hört precis som Azur säger att det inte skulle stämma ändå. Hoppas verkligen att det bara är ett rykte. För det vore fruktansvärt om det var sant
                        Senare i tråden är det ngn som nämner att ciklider fångas på detta sätt i afrika. Jag såg ett avsnitt i en dokumentär från ngn centralafrikank stat där de tvättade en giftig rot i vattnet för att fånga in fisk. Rotens gift paralyserade fiskarna. det såg inte så kul ut... Uppgiften om ottosar kommer från www.otocinclus.org (eller .com?), en hemsida enbart om ottosar. Men jag har inte sett det med egna ögon. Att fiskhandlare anser att det är så är väl egentligen ingen garanti för sanningshalten...

                        Ha det gott!
                        /Iris

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Iris A
                          De sitter och suger frenetiskt, särskilt längs kanterna. Efteråt har jag sett att bladet blivit tunnare, ibland t o m fått små hål.
                          Oj, kan det vara därför mina är fulla av hål? Jag trodde att det var kaliumbrist. Men i fall de hade ätit på echinodorus hade de ints svultit...

                          OK. Ottosarna blir säkert glada när de får kompisar. Skönt med folk som inte bara själviskt "ska ha"...
                          Kan man inte ge ett djur förutsättningarna till att må bra och trivas med sina liv ska man inte heller ta hand om dem. Jag vill gärna ha fina och charmiga fiskar hos mig, men vill att även de ska vara nöjda!

                          Själv var jag lite sugen på plecotiorna, de blir ju inte så stora så man kan ha ett gäng.
                          Var kan jag hitta info om dessa?

                          Senare i tråden är det ngn som nämner att ciklider fångas på detta sätt i afrika. Jag såg ett avsnitt i en dokumentär från ngn centralafrikank stat där de tvättade en giftig rot i vattnet för att fånga in fisk. Rotens gift paralyserade fiskarna. det såg inte så kul ut...
                          Jag blir så ledsen och arg över sånt!!!

                          Uppgiften om ottosar kommer från www.otocinclus.org (eller .com?), en hemsida enbart om ottosar. Men jag har inte sett det med egna ögon. Att fiskhandlare anser att det är så är väl egentligen ingen garanti för sanningshalten...
                          Nej, tyvärr! Jag har också läst det på www.otocinclus.com, men hade ändå hoppats att det var ett rykte...

                          Ha det fint du med
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Iris A
                            • October 2004
                            • 158

                            #14
                            Det finns en tråd som startades av "octopuz" (osäker på stavning) med svar från JE under kategorin malar. Det är ett tag sen, så sök på deras namn eller pecoltia. JE verkar veta en del. Annars kan du säkert hitta en del info på planet catfish. Malen jag tänker på heter "pecoltia vittata" men det finns även "pecoltia brevis" (fast brevisvarianten har jag inte sett i handeln). Jag har uppfattat dem som lite mindre plecos.

                            Vilken mal du ska ha beror på vad du prioriterar, effektiv algätare eller trevlig liten mal. Pecoltiorna brukar vara rätt så glada allätare, så om de får fin mat kanske de inte tar algätarjobbet på så stort allvar Bottentittare däremot gör rent hus, även med grövre alger, men är aktiva i det sociala med akvariets övriga invånare (efter vad jag hört, har ingen egen erfarenhet). Båda varianterna är ju lite ovanliga, förekommer lite då och då hos mer välsorterade akvarister. Du kanske t o m har ngn akvarieaffär i närheten som kan tain fisk efter önskemål?

                            Lycka till!
                            Iris

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ah peckoltia. Förlåt, jag trodde att du menade något annat! Jo då! En L134 vill jag gärna ha hos mig. Men de är inga bra algätare. Så jag vill även ha ett par små ancistrus. Har du tittat på L183 på Planet Catfish? De är väldigt fina!

                              Ursprungligen postat av Iris A
                              Vilken mal du ska ha beror på vad du prioriterar, effektiv algätare eller trevlig liten mal. Pecoltiorna brukar vara rätt så glada allätare, så om de får fin mat kanske de inte tar algätarjobbet på så stort allvar Bottentittare däremot gör rent hus, även med grövre alger, men är aktiva i det sociala med akvariets övriga invånare (efter vad jag hört, har ingen egen erfarenhet).
                              Problemet med bottentittare är att de blir rätt stora (10-13cm), vill gärna vara ett gäng och tar mycket mer plats än malar. Malarna blir ungefär lika stora (tom lite mindre) men håller sig mest vid botten och är inte så aktiva. Det skulle bli för trångt i mitt akvarium. Men visst hade jag haft ett akvarium på över 450 liter...

                              Så det blir nog ett par ancistrus i alla fall. Men tack så mycket för informationen!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...