Dags att pröva L-144a odling...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Möllergren
    • October 2004
    • 145

    Dags att pröva L-144a odling...

    Jahapp, då var dags att pröva på att odla lite Ancistrus, så tips emottages gärna...
    Just nu har jag stoppat i 1 hane tillsammans med 2 honor i ett eget kar på 100l, där har jag sänkt vattennivån till ca 20 cm (54 liter) och placerat en luftpump med skummgummifilter, den går på max och cirkulationen är kraftig, en rejäl rot och ett par grottor i form av en kokosnöt och en oglaserad lerkruka har hanen fått till sitt förfogande med. Vattentempen ligger på 26 grader. Är det något mer jag bör tänka på?
    veckansfoto.se
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Varför har du sänkt vattennivån??? Är det för att börja regntissimulering och hur har du isåfall tänkt fortsätta???
    Varför har du så dålig pump? Ancistrusar vill ha bra cirkulation och bra filtrering är också A och O!!! Bra filtrering = noll nitrit, Nitrit = ingen lek, dålig romutveckling eller döda yngel...
    Jag har ett 112 liters odlingskar (finns bilder i mitt album) i detta har jag ett ytterfilter som pumpar 250 l i timmen, en aquaball som pumpar 400 l/h och en fluval 3+...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Möllergren
      • October 2004
      • 145

      #3
      Ojdå, har jag gjort så mycket fel...
      Jag snackade med några killar i den lokala zoobutiken, och dom sa att det räckte gott och väl med 20cm vatten i det karet. Och pumpen skapar en väldigt kraftig cirkulation i baljan. Enligt samma killar så skulle det räcka gott och väl till fiskarna. Och anledningen till att jag valde skumgummifilter och luftpump var för att undvika att ynglena simmade in i pumpen, som man har hört talas om. Nitrit hade jag tänkt att undvika genom täta vattenbyten.

      Tackar för tipsen iallafall, får väl ta och ändra lite på förutsättningarna i baljan då. Finns det något bra sätt att räkna på hur kraftig cirkulation man har, och i sådanafall hur kraftigt behövs det till malarna?
      veckansfoto.se

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        undrar om man kan ha för kraftig cirkulation...
        jag har några guldancistrus jag vill ha lek på.... kasnke kan man sätta dom i ett 250 och stoppa på den "halva" "winds 1600" jag har, >1700l/h, fläskar på ordentligt, dock kan jag inte sprida ut den så det blir en tjock oformad stråle av den......
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Möllergren! Jag sa inte att du gjort en massa fel, undrade bara över tanken bakom vissa saker... Om jag har Ancistrus som inte vill leka så sänker jag också vattennivån i en vecka eller så... sedan pytsar jag i sisådär 10 l kallvatten varje kväll... då tror dom att det är regnperiod och börjar leka...
          Yngel i pumpen är inte så vanligt med Ancistrus, men man kan sätta en bit blå filtermatta med gummisnoddar över insuget om man är rädd för det... kändes som om luftpumpen skulle ge dålig cirkulation, men det kanske är OK!
          På vanliga inner och ytterfilter brukar det stå l/h angivet någonstans på pumpen...

          Jag tror att det är svårt att fläska på förmycket... men jag vet att det var en Zoopetare som körde 10 ggr volymen med någon annan sorts L-malyngel... dessa åt inte för de vågade liksom inte släppa taget om det de sugit sig fast vid.... då är det nog lite väl mycket... För vuxen Ancistrus tror jag inte det kan bli förmycket.... innan dess så börjar nog vattnet att skvalpa över kanterna :-)

          MagicFingers! Jag kämpar också med ett par Guldisar... har fått hannen att leka med en vanlig hona... och sedan har Guldparet lekt en gång, men då hittade jag honan smaskande på rommen... förmodligen hade jag haft någon liten nitritförhöjning.... Efter det har det inte blivit något....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Möllergren
            • October 2004
            • 145

            #6
            Aha, tack ska du ha...
            Jag hällde i ungefär 5 liter med 23 gradigt vatten igårkväll/natt, så en form av regntidssimulering är väl påbörjad.
            Jo, hur mycket en vanlig pump skickar på förstår jag. Och med min luftpump så "stormar" det rätt bra på ytan, så jag hoppas det räcker.
            veckansfoto.se

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Du lär ju märka om det räcker Somliga Ancistrusar skulle säkert leka i en plasthink utan pump också... Fick just ett privat mess från en kille som har hållit på ett bra tag med att försöka få sina att leka... han har testat olika grottor och mekat med vattenbyten och cirkulation... Nu hade han struntat i dem ett tag och även hoppat över vattenbytena... och NU hade de lekt... Så man vet aldrig från par till par.... kör på så här och se vad som händer....
              Det där med att mäta hur mycket vatten en pump cirkulerar... det känns som om du skulle kunna flytta utblåset över ytan, ta ett mått och hålla under utblåset i en minut och sedan ta den volym du får ut x 60... Har aldrig hört någon göra så, men det borde funka...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Möllergren
                • October 2004
                • 145

                #8
                Ursprungligen postat av Tant Nancy
                Det där med att mäta hur mycket vatten en pump cirkulerar... det känns som om du skulle kunna flytta utblåset över ytan, ta ett mått och hålla under utblåset i en minut och sedan ta den volym du får ut x 60... Har aldrig hört någon göra så, men det borde funka...
                Att man inte tänkte på det själv, det låter ju som ett enkelt sätt att mäta l/h
                :o

                Jaja, jag får väl helt enkelt se om det räcker till med flöde i baljan för att få dom till att leka. Eh... just det. Vid vilken storlek har du börjat odla på dom? Mina ligger just nu på 7-8cm.
                veckansfoto.se

                Kommentar

                Arbetssätt...