Vem tror ni är boven???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Vem tror ni är boven???

    Jag har någon i mitt Sydamerikakar som käkar hejdlöst med växter... Har märkt av det lite smått förut, men nu har det spårat ur riktigt. En jättestor och snygg svärdsplanta flyttades från ett annat kar till detta för ca två veckor sedan och nu finns det snart inte ett blad som är helt... Har också märkt att det lossnar förvånansvärt mycket blad från Lotusarna... tror att även dessa får sig en omgång nattetid...

    De malar jag har i karet är:
    L-200
    L-134
    L-160
    Clownpleco och
    Golden Nugget

    Har försökt med ficklampa på natten men har ännu inte ertappat den skyldige! De som verkar mest "mätta" vid matning är L-134, kan det vara dessa???
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    #2
    Jag har liknande problem med just mina svärdsplantor och hos mig är det L-077 som käkar upp dem utan tvekan. Sydamerikaner verkar tydligen gilla just svärdsplantor då de övriga växterna fått vara ifred. Jag undrar om du har några andra växter i ditt kar som fått vara i fred så jag vet vad som är vits att köpa?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag har ju ingen Hypostomus i mitt kar... så det var ingen ledtråd... Tror inte att alla sydamerikanska malar är utpräglade växtätare... jag menar alltså såna storkonsumenter....
      Anubias, Cryptocoyne och Javaormbunke klarar sig ännu från marodören...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Jag köpte en liten gibbiceps, och vips började anubisarna bli sönderknaprade...
        Na klar!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          På PlanetCatfish står följande om dina malars kostvanor:

          L200 - The fish is omnivorous and easy to feed. Although and effective algae eater, it should be given a varied diet of prepared foods.

          L134 - Omnivorous with a tendency towards meaty foods. Not an effective algae eater. Well fed individuals will not damage most plants.

          L160 - Carnivore although not a predator, prawns and chopped mussel appear favourites and promote favourable growth. Some vegetable should also be provided and thus balances diet.

          Clown Pleco (L104/L162/LDA22) - A wood-eating fish, the tank should be decorated with several different types of driftwood. These fish really like to have something to chew on and squash, cucumber, and other vegetables should be readily available to them (yams are a favourite). Supplement two to three times weekly with frozen foods.

          Gold Nugget (L18/L85) - These fish are grazers, but not in the sense that they eat only vegetation. They actually sift and chew at the film of organic matter on hard surfaces in search of higher protein foods. In the wild this would constitute a variety of foods from small insect larvae and crustaceans to other animals eggs and possibly even recently dead animals. With this in mind, frozen foods such as bloodworm and blackworm should be offered along with frozen prawns. Algae and plants are avoided, but cucumber and courgette appear on the accepted menu. Accepted food morsel size changes with age in all of these fish.

          Svårt att säga tycker jag. L160 kan du nog utesluta. Hur stor är din Clown Pleco? Det bor en i mitt akvarium som är 6-7cm lång och som inte äter på växterna. Har du någon rot som din kan äta på?

          L200, Gold Nugget eller L134 kanske? Även om L134 föredrar animalier...

          Kan det vara någon annan än malarna?
          Senast redigerad av batski; 10 March 2005, 15:17.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jodå Batski, det där hade jag också läst utan att bli mycket klokare... Clownerna... ja, jag har fyra, två som närmar sig decimetern och två mindre... men de verkar lägga all energi på att göra flis av jättreroten som finns i karet... har för övrigt många rötter för dem att gnaga på...

            Jag har misstänkt mina två L-200, men de är så pass aktiva på dagarna så jag har fått för mig att de vilar på nätterna...

            Det är helt klart malarna... bladen är "ursugna", typiska malspår....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Hahaha, göra flis av rötterna är verkligen vad de gör. Skulle inte klarat mig utan slamsugare

              Du skulle kunna riga upp en videokamera med night vision-funktion...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Möllergren
                • October 2004
                • 145

                #8
                Hej

                Jag har råkat ut för samma sak som dig med mina svärdsplantor, men där är det mina ancistrus som är bovarna, trots matning med algtabletter och broccoli och squash m.m.
                En växt som dom definitivt inte ger sig på är Crinum Natans, mina har iallafall fått vara ifred.
                veckansfoto.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Möllergren
                  Jag har råkat ut för samma sak som dig med mina svärdsplantor, men där är det mina ancistrus som är bovarna, trots matning med algtabletter och broccoli och squash m.m.
                  Vad är det för ancistrusart?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Möllergren
                    • October 2004
                    • 145

                    #10
                    Det är vanliga L 144a
                    veckansfoto.se

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Möllergren
                      Det är vanliga L 144a
                      De blir rätt stora va?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Möllergren
                        • October 2004
                        • 145

                        #12
                        Nja, inte så värst...
                        Läs mer här: L144A
                        veckansfoto.se

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Möllergren
                          Nja, inte så värst...
                          Läs mer här: L144A
                          Hmm, nu blir jag lite confused. På Planet Catfish står det att Ancistrus dolichopterus (som på Zoopet är L144a) är L183 och de ser inte alls likadana ut på bilderna... Plus att L144a blir 13cm lång och L183 bara 10cm...

                          Så vilken är Ancistrus dolichopterus? L144a eller L183???
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Jag har exakt omvänt när det gäller L144a... det är till dom jag sätter svärdsplantorna när dom behöver vila upp sig och växa till sig... mina Ancistrusar käkar inte växter... Jag vet att det är konstigt, för många har problem med det... Skulle vara kul att veta om de Nancistrusar jag har spridit runt i landet käkar växter...

                            Vad gäller Ancistrus dolichpterus och L nummer så tycker jag också att det är förvirrat... Vanlig billig ancistrus i butiken är i alla fall L-144a och den blir ca 12 cm... men ofta mindre...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tant Nancy
                              Vad gäller Ancistrus dolichpterus och L nummer så tycker jag också att det är förvirrat... Vanlig billig ancistrus i butiken är i alla fall L-144a och den blir ca 12 cm... men ofta mindre...
                              Ok, ser dina L144a ut som den på Zoopets eller Planet Catfish's bild på L183?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...