Ancistrusyngel i filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peo1234
    • December 2004
    • 1

    Ancistrusyngel i filtret

    Tjop,

    Jag har ett 110l juwel där det verkar som om mitt ancistrus-par haft för sig en del saker i. Igår började det smyga ut yngel ur krukan ancistrusarna haft som gömställe. Som mest kom vi upp i 8st synliga samtidigt, men det finns nog en hel del fler under krukan.

    Problemet.. Som jag misstänkte, så har en del av ynglen antingen letat sig in i filterhuset, eller så har dom kläckts där (kanske några romkorn har flytit iväg vid städning/vattenbyte). 7 st om man ska vara exakt + ett romkorn på en av väggarna och ett i en av filtersvamparna.

    6 av dessa tror jag att jag lyckades rädda (beror på om fler än ett omkommer). Det kan hända att jag släppte ut den sjunde på "fel" ställe, så att nån annan fisk mumsade lite på bebisen..

    Det finns många vägar in i filtret, och springorna där vattnet ska in är en väg, och sen är det ganska rejält med urtymme runt vattenutblåset med. Om det imorgon kommit in fler yngel i filtrer vill jag försöka hindra det på nåt sätt, samtidigt som att vattnet inte hindras. Finns det nåt bra knep som funkar ?

    Har dom som letar sig dit kanske större chans att klara sig inuti filterhuset än om jag hela tiden ska behöva lura dom över i håven eller lyfta dom med filtersvamparna ?

    Malarna äter väl inte upp sina egna yngel ? Annars så har vi ett par black mollys och några slöjstjärtar som kan vara glupska, men hittills har jag inte sett nån av dom äta upp nån ancistrusbebis. Misstanken riktas mot en av slöjstjärtarna ifall allt för många försvinner (vi hade en gång en mollybebis som fanns i två veckor för att försvinna på julafton)..

    /PeO
Arbetssätt...