ancistrusrom idag, tidigare kullen utflyttad i förrgår.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    ancistrusrom idag, tidigare kullen utflyttad i förrgår.

    hej

    i förrgår tittade mina 2 överlevande ancistrusyngel ut ur grottan (där hanen låg kvar) och nu sitter de på värmaren.
    nu såg jag, till min stora förvåning, att det är ny rom i grottan! STACKARS HANE.. är orolig över att han inte klarar av det igen...han låg ju f*n konstant och fläktade i säkert 1 månad, och nu en månad till?!

    aja det är väl bara att vänta och se.

    ska iaf flytta ur siamesiska algätarna idag och de 3 andra ancistrusarna. Bör jag flytta hon som la äggen också eller kan hon vara kvar? (om jag ny lyckas se vem av dom som har lagt ägg, tror båda honorna var romstinna nämligen..)
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    E inte alls omöjligt att han lekt med båda.... det gjorde min.... först den ena och dagen efter så lekte han med den andra.... Tycker att du ska flytta båda honorna för annars kommer de att leka direkt igen efter han släppt ut dem han fläktar nu... det är inte helt ovanligt att hannar "leker" ihjäl sig eftersom att de inte äter när de fläktar och han borde kanske få en chans till att vila och äta upp sig innan ev. nästa lek.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • mattias89
      • December 2003
      • 316

      #3
      Du kan sen när du har tagit ut de andra ancistrus lägga mat, tex. ärtor lr algtabletter, i eller precis utanför grottan så tar han det nog.
      Mvh Mattias Nordfeldt

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm okej..

        alltså första gången han vaktade rom var för ca 1 månad, två överlevande yngel.
        och inatt måste han ha lekt för idag såg jag ny rom i grottan..

        hmm ja jag får nog ta ut honan efter att rommen har kläckts. tycker ju synd om stackarn som fläktar hela tiden :/

        mattias: ok ska pröva det. eller har faktiskt prövat att lägga en algtablett utanför och han åt väl lite.. ska pröva igen
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          Honan gör ingen nytta nu när han redan ligger och fläktar så henne skulle du kunna flytta omedelbart ( om du nu får fatt i henne vill säga )......
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            #6
            lägg i en maltablett

            Ursprungligen postat av Maya
            Honan gör ingen nytta nu när han redan ligger och fläktar så henne skulle du kunna flytta omedelbart ( om du nu får fatt i henne vill säga )......
            jag brukar lägga i en maltablett i grottan,och hanen brukar äta upp den
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              Dum fråga nu men vad har det med honan att göra???

              Visst de kan gå ut och äta.... OM de känner sig någorlunda trygga.... gör de inte de så äter de inte.... och detta är det vanligaste scenariot och jag måste säga att jag skulle inte vilja störa min fläktande hanne genom att lägga in något i han grotta.... det skulle jag tycka vore stressande för hannen. Men det är min åsikt.
              Jag har VALT att flytta honorna för att han ska få ha lite semester och få vila upp sig mellan leken.... Vill inte riskera att förlora honom genom att han leker/fläktar ihjäl sig.
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hej!

                nu har den nya rommen kläckt och det är många bebbar kan jag säga! fler än förra kullen.. tyckte denna rom var fler till antalet men mindre i storleken.

                Hm ja jag kanske borde ta ut honan snart. Idag.. men vill hon inte se sina yngel först? vill ju att hon ska växa upp med dom men inte att de ska leka igen..! pilskna firrar det där
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • yllekanin
                  • December 2006
                  • 177

                  #9
                  Hej!

                  För några år sedan fick jag ett stort malawikar som jag hade ett tag, men sedan skulle vi flytta och då var jag tvungen att ge bort fiskarna (de hade inte trivts nere i källaren). Däribland stenarna bodde även en ancistrushane, som blev omplacerad till mammas vänninas kar, där de redan hade en ancistrushona. Ni kan ju gissavadsom hände, haha. De har fått mängder av yngel under de 3åren de har haft malarna ihop.
                  Men nu har jag fått 6 stycken utav dem, som är mellan 8-10 cm, samt att jag redan hade 3 stk Guldancistrusar mellan 5-8 cm, så nu har jag 9 stycken som förhoppningsvis ynglar av sig lagom till mitt nya kar ..

                  Nu är mina frågaor hur jag mer än att höja värmen en aning kan stimulera till lek? Och vid vilken storlek leker de?
                  Hur mycket större blir honorna när de har rom i magen?
                  Mvh Michael

                  Kommentar

                  Arbetssätt...