Corydoras Julii??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sissi
    • January 2005
    • 83

    Corydoras Julii??

    Hejsan!! Ja har ett par frågor angående Corydoras Julii:
    Ja har just nu 2 st, min egna uppfattning är att de är lite småkorkade... Lite svårt att hitta maten o så.
    Ja vill gärna att ni som har lite längre erfarenhet av fisken skriver och berättar lite om den... (Jag själv är värsta nybörjaren när det gäller malar.) Är den mycket svårskött?? Jag hade en innan, men den dog efter ett tag när ja flyttat mina fiskar till mitt 110L kar, kan det hända att den svalt ihjäl?? Akvariet var nystartat så det fanns ju ingen gammal mat på botten...

    Mkt tacksam för svar!!...
    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Just denna Corydoras http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=306 räknas väl som en av de svårare även om den är ganska vanlig.

    Som alla Corydoras blir den också skygg när man har för få - man skall allltid hålla ett litet stim av Corydoras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sissi
      • January 2005
      • 83

      #3
      Okej... då är det alltså alldeles för lite med två stycken? Men hur ska man göra om man har så många, då blir de ju ingen mat till alla?... Jag har provat speciella mal-tabletter som man släpper ner till dem, men när alla andra fiskar ätit upp sin mat går dem direkt på maltabletterna, innan malarna ens hunnit upptäcka dem. Jag har ett 110L kar, hur många malar får ja plats med då??
      Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Viktigt med egen mat till coryna.

        Det beror ju på vad och hur många andra fiskar du har i karet. Fem stycken tycker jag personligen är en nedre gräns på en litet corydorasstim.
        Men du måste se till att dom får mat. Dom lever inte på luft och ingenting. Matar du med t ex flingfoder så släpp ner så pass mycket på en gång så att det kommer ner på botten också till malarna. Du kan släppa ner lite räkmix, som dom verkligen gillar, och frysfoder, tina det lite först så det sjunker fort. Använd fantasin
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sissi
          • January 2005
          • 83

          #5
          Okey... Ja har köpt såna där speciella mal-tabletter, men de verkar inte gilla dem så mkt... Fattar inte hur de ska äta dem känns de som. Alla andra fiskar äter upp dem...
          Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            En del av mina corys är mer kräsna än andra faktiskt. Så jag provar alltid olika mat åt dom. Sen är en del mer skygga än andra, speciellt om det är rätt få corys. Dom blir trygga i sitt stim och brukar visa sig mer om dom är lite fler. Då brukar dom också äta bättre.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Sissi
              • January 2005
              • 83

              #7
              Okey, mina är rätt så blyga... Men de lär ju vara rätt så svårskötta?? Ja ville först se om de här verkar må bra... Tycker du att ja borde köpa fler??
              Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Tjaa... jag vet inte riktigt hur jag skulle gjort. Jag har aldrig haft just julii och vet inte hur svåra dom är. Om dom inte riktigt funkar är det ju dumt att köpa fler hela tiden om dom dör bort. Då kanske man vill prova en som är lite tåligare. Försök få ner lite olika mat till dom, men utan att övermata hela akvariet. Om dom klarar sig några månader kan du kanske köpa några till, om du inte har för litet kar och för mycket fisk för övrigt förstås.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sissi
                  • January 2005
                  • 83

                  #9
                  Okey... ja har ett 110L kar. Du säger att ja ska prova olika mat,vilka sorter ska prova?? Nu mata ja me vanligt flingfoder, Men de får röda mygglarver på lördagar...
                  Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                  Kommentar

                  • fluander
                    • October 2003
                    • 276

                    #10
                    Jag hade 5 st och såg aldrig till dom.
                    Nu har jag 13 och de är de mest aktiva i mitt akvarium.
                    Rådet är att skaffa fler, det kan aldrig bli för många av dessa vackra malar.
                    fluander
                    zoonen.se

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jag undrar lite när du skriver "såna där speciella maltabletter", du menar inte algtabletter va??? Många tror att alla malar äter samma sorts mat, men det är en väldig skillnad på Corydoraskäk och Sugmalskäk!!!!
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Hej !

                        Ang. mat till juuhlisarna så kan jag meddela att mina 15 jag har i ena diskusakvariet här hemma är glada för att kalasa på resterna från diskusarnas måltider.
                        Dom käkar hos mig bl.a diskusmix av olika sorter,med o utan hjärta, röda mygg, svarta mygg, golden gate artemia och även gärna sugmalsalgtabletter med spirulina.
                        Varierad kost med andra ord
                        Mina är VF och i början så syntes dom knappt alls.
                        Man kunde leta ibland bottenväxterna och efter en stund så ser man några.

                        Har haft folk på besök o inte tror sina öron när man berättar att där faktiskt är 15 styck däri !!

                        Beror lite iofs på jag har både svart och vanlig rådasand i karet blandad så dom smälter bra in på botten.

                        // Matte
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Sissi
                          • January 2005
                          • 83

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tant Nancy
                          Jag undrar lite när du skriver "såna där speciella maltabletter", du menar inte algtabletter va??? Många tror att alla malar äter samma sorts mat, men det är en väldig skillnad på Corydoraskäk och Sugmalskäk!!!!


                          Nej nej... Det här ska vara för Corydoras Julii, Det är till ochmed en bild på just den malen på påsen... Men hur ska man göra när alla andra fiskar e på dem också??
                          Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...