Ancistruslek ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    Ancistruslek ?

    Hur ser det ut när ett ancistruspar leker? Brukar de få någon slags lekdräkt eller "händer" det bara?
    jag vet att hannen fläktar rommen och vaktar ynglena sen, det har jag läst mig till... Nu undrar jag bara hur själva leken ser ut/går till...

    Sen undrar jag vad man kan göra för att få dem i lekstämning? Ge mycket grönt eller något?
    Jag har en del stenrösen i akvariet (375 liter) som bildar olika grottor... Vill de ha dämpad belysning med hjälp av flytväxter?

    Jag har en hanne och en hona av arten Ancistrus dolichopterus (Skäggmunsmal, L144A). Hannen är cirka 8-9 cm och honan ca 6-7 cm. Alltså ganska unga.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    De brukar se ut ungefär som vanligt, men honan som bär rom blir tjockare. Jag tror att din hona kanske kan behöva bli lite större innan det händer något.

    Eftersom honan skall bilda rom, och hanen vet med sig att han får fasta några veckor under romvaktandet så är god tillgång på föda ett måste för att det skall hända något i lekväg.

    Hanen vill gärna ha grottor som är lätta att försvara mot andra fiskar. Det betyder att de helst bara skall ha en öppning och att öppningen inte skall vara större än att de kan simma in där. På så sätt är det lätt att hålla fiender borta; stora fiskar kommer inte in, och i öppningen ligger hanen och vaktar.

    Själva kärleksakten sker inne i grottan, och hanen brukar få uppvakta honan en del genom att simma runt henne för att "locka in" henne i hans grotta.

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      Det enda jag har sett är att hanen intar en grotta och prov vaktar den och ligger och fläktar sen kommer honan och lägger sig i grottan med hanen brevid sen gör dom så ett par gånger och efter nån dag har dom lagt ägg...

      Kommentar

      • maanda
        • September 2004
        • 423

        #4
        Okej.. Bör jag lägga i någon lerkruka eller så då?
        Eller räcker det med stenrösena? De har ju många ingångar så det kanske inte är så bra då?

        Kommentar

        • Mathias-D

          • December 2002
          • 1122

          #5
          ja, lr plaströr, kruka, kokosnöt, rot...Men vet inte om dina är könsmogna..

          Kommentar

          Arbetssätt...