Lustig ancistrushona. + pansarmalsfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Lustig ancistrushona. + pansarmalsfråga.

    Vid varje mattillfälle så stödmatar jag med maltabletter eftersom jag blev lurad av affären att köpa två stycken metallpansarmalar oxå. Mycket mal i mitt 54 kar. Hur som så delar jag tabletten i mindre bitar och kastar ner. Min Fia kastar sig blixtsnabbt fram och greppar en bit för att sedan "ställa" sig på stjärtfenan och spärra upp rygg fenan och fenorna vid sidan av magen.

    Är detta normalt eller varför gör hon så??? Hon har hållt på med detta i drygt 1 vecka och jag frågade i fiskaffären eftersom jag hade vägarna förbi och fick till svar att det var matbrist. Matade mer vilket resulterade i en nitritspik med akut vattenbyte som följd. Alltså åt hon inte mer för att jag matade mer. Trots detta fortsätter hennes konstiga beteende.

    Nu har dessutom min stora metallpansarmal börjat jaga bort den mindre från maten. Varför gör den så??? Spelar ingen roll hur mycket jag matar för den gör så ändå. Några ideer på hur jag ska lösa mitt problem?
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    En sak du kan kolla på angående om ancistrusen får tillräckligt med mat är magen på den. Den ska vara lite rund och bukta ut lite. Är den insjunken så svälter den.
    Sen kan du mata just ancistrusen med lite grönsaker som en squachbit som du sticker en rostfri sked eller gaffel genom som sänke, eller upptinade skalade ärthalvor.
    Pansarmalens mat kan du väl också dela på? Så får dom flera småbitar att dela på. Om du matar andra fiskar med flingor och annat så kommer det väl ner lite på botten av det också som malarna kan äta av? Vad ger du dom andra för något?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Mysaan
      • November 2004
      • 138

      #3
      Alla malar får tabletter och sedan får fiskarna flingfoder som oftast landar lite på botten oxå. Fia verkar inte insjunken så då är det nog inte matbrist i alla fall.
      www.mysaan.net Smycken för alla

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Ancistrusar kan försvara maten. Inget ovanligt.
        Om du delar upp maten och matar på flera ställen, så kan ju inte de tre fiskarna vara på samma ställe hela tiden. Butiksexpiditen verkar inte veta vad de talade om.

        Mata INTE för mycket. Det ger som du skriver bara problem.

        Jag tycker du skall tillbaka med pansarmalarna, de är stimfiskar och de får egentligen inte sälja så få till ett nytt akvarium. Byt till några Anamoräkor istället. Roliga att titta på och gör samma jobb som algätare och malarna. Dvs äter all mat som hamnar på bottnen + flera typer av alger som inte ancistrusar tar. Perfekta för små akvarium.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Mysaan
          • November 2004
          • 138

          #5
          Vet att pansarmalarna är stimfisk och då sålde ändå affären 1 till mig först och sa att den kunde leva ensam. Eftersom jag ändå ska köpa ett kar till senast söndag och möblera om lite bland fiskarna så kommer det att flytta in 4 st pansarmalar till på måndag. Älskar mina underbara pansarmalar och tycker de är jättefina därför tänker jag inte byta bort dem. Dessutom så är inte Zooaffärerna här i närheten intresserade av att byta in eller ta tillbaks någon fisk alls. TYvärr säger jag.
          www.mysaan.net Smycken för alla

          Kommentar

          Arbetssätt...