tråkig historia om malar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • virre
    • December 2004
    • 6

    tråkig historia om malar...

    jag är lite rädd för malar pga att jag gick in i affären å köpte en fossil mal. efter ett par mån så flyttade vi å tog upp alla djur. malen stack min kille så illa på tummen så den svullnade upp och gjorde ont i ca tre dar. är alla malar så elaka eller var det bara den sorten har inte vågat prövat några mer malar efter det.
    mvh virre
    virre
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

    #2
    Ursprungligen skickat av virre
    jag är lite rädd för malar pga att jag gick in i affären å köpte en fossil mal. efter ett par mån så flyttade vi å tog upp alla djur. malen stack min kille så illa på tummen så den svullnade upp och gjorde ont i ca tre dar. är alla malar så elaka eller var det bara den sorten har inte vågat prövat några mer malar efter det.
    mvh virre
    Malar är sköna.
    Malar med giftiga fenor ska finnas men dom tillhör ovanligheterna.
    Vad var det för sort? Pimelodus kanske? Den har jag hört att man kan få ont av.
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

    Kommentar

    • robban
      • February 2003
      • 322

      #3
      vändmalar har skyssta taggar med (rygg och bröstfenor)gift finns nog inte men därimot konstiga bakterier som kan spöka rejält om man har otur.
      men vad en fossilmal är har jag ingen susning om vad det är för en
      tycker att du kan skaffa lite fler malar för de är trevliga har ca 25 stycken L-malar i olika burkar här och inga bekymmer med dom så länge

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Förmodligen var det en Clarias batrachus. De har giftiga fenstrålar om jag minns rätt, vilket inte är säkert att jag gör. Blir ca 50 cm, och olämplig för de flesta akvarier, vilket zooaffärerna såklart "glömmer" att säga. Många malar har vassa fenstrålar som skydd mot rovdjur, så man får handskas med dem försiktigt. Men de flesta malar som förekommer i akvarier är ofarliga.

        http://www.seremban.net/fishcorner/images/clarias.jpg

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          Pansarmalar är trevliga och fredliga stimfiskar, kan varmt rekomendera dem!
          Black Molly

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Tycker det låter som Heteropneustes fossilis - "Stinging catfish".
            Med sina giftiga bröstfenor är den kanske inte den allra lämpligaste akvariefisken...
            mvh Daniel
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              #7
              Dom flesta fiskar som man sticker sig på brukar orsaka fina inflamationer och mycket smärta.

              om det var en fossilis så står det att folk dött på grund av giftet, jag har dock aldrig hittat nåt konkret hur giftiga dom är.

              En annan möjlighet är att det är en nära släkting till fossilis, dom är svåra att skilja åt, har för mig att det är färgen som skiftar lite.

              //Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • ozric
                • March 2004
                • 31

                #8
                Stack mig på en sk vitprickig knorrmal och det sved som faan i flera dar!! Varning för dessa ,alltså..

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Jag har läst att corydoras med orange fenor, som sterbai, ger inflammatoriska stick och att ev. ska den orange färgen signalera "fara, jag sticks". Jag har två olika sorter med orange fenor just nu man har faktiskt aldrig blivit stucken av en fisk på över 25 år. Man bör inte ta på fiskarna med händerna, det är risk att man skadar slemskiktet, om dom har ett sånt. Och har dom inget är det i alla fall dumt att chansa, inte vill man riskera att skada sina fiskar heller.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • virre
                    • December 2004
                    • 6

                    #10
                    det var en ål liknande svart mal. massa spröt framtill. tror att det var en tagg på ryggen som han fick i handen. kunde bli enormt stor sa de. djur affären tog inte in mera av dessa malar. varför vet jag inte? för efter ja sagt att det hänt så tog de alla från affären. hon kalla den något och fossil efter. fossil mal enligt skylten på akvariet. jag minns att mina små fiskar bara försvann en efter en när jag hade den. ja neon tetror och mindre fiskar, misstänkte denna länge.
                    virre

                    Kommentar

                    • Dr. Strange
                      • March 2003
                      • 995

                      #11
                      Då var det en Fossilis eller nära släkting, och dom är giftiga.

                      jag har dock för mig att dom flesta dom säljer inte är fossilis utan den andra sorten som finns, dom säljs dock som fossilis.

                      //marcus

                      ps. det är bröstfenorna den sticker med, och dom gör det med flit.
                      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                      Kommentar

                      Arbetssätt...