Långsträckta pansarmalar och gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Långsträckta pansarmalar och gurami

    Jag köpte fyra Hoplosternum thoracatum igår, ca 5-7 cm och släppte ned i mitt sällsakpsakvarium, 200 liter. Mina blågurami och mosaikguramis har betett sig underligt sedan dess. De gömmer sig på ett sätt som jag ej sett tidigare, under en stor rot eller i hörnen upptill på akvariet.
    Kan det vara så att dessa "sprötfiskar" känner dåliga vibbar av varandra och att speciellt blåguramnin inte känner sig väl tillmods? Blåguramina har också antagit en mörkare nyans.
    Iofs tänkte jag inte att Hoplosternum thoracatum skulle bo kvar där sålänge, men iaf till lite större storlek.
    Har någon upplevt något liknade ......?
  • 42
    • December 2004
    • 5

    #2
    Mina blå gurami blev också lite paffa när jag släppte i guppys hos dem. Men de lugnar nog ner sig snart och börjar komma fram.
    //Johan

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Jag har mina långsträckta pansarmalar med bl.a chokladciklider, flaggciklider, och scalarer, och det funkar bra. Malarna är mycket aktiva, och håller igång hela tiden, mycket charmiga. Tror dina gurami lugnar sig. Om det inte är så att en av malarna börjat bygga ett skumbo, som den försvarar?

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Jag har köpt annan ny fisk och släppt ned till Guramisarna utan att få denna "skrämseleffekt". Men livliga är de där små korvarna med skägg som mina barn säger om dem.
        Nix, inga skumbon på g. Mina är nog för små för att sätta igång att leka, iaf på allvar. (Men det vet jag inte förståss)
        Guramina visar fortfarande samma rädda beteende. Om det inte ordanr till sig, så får det bli en liten omflytt av fisk. Jag ska ge dem mer tid innan jag gör någonting.

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Mosaikguramihonan dog den 23/12. Jag tycker fortfarande att mina kvarvarande tre guramis är skyggare än tidigare. Något bättre har det blivit iaf.
          Kankse är det så att de långsträckta pansarmalars snabba färd upp till ytan för "ta luft" upplevs som stressande för de mer lugna guramina.

          Kommentar

          Arbetssätt...