Säker ålderskillnad på pansarmalsyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    Säker ålderskillnad på pansarmalsyngel

    Hur stor ålderskillnad på syskon går det att ha utan att de äldsta äter upp de som precis kläcks?

    Har nämligen några pandapansarmalar som börjat leka, men resultatet är några enstaka romkorn varje dag. Rommen sitter insnärjd i javamossa. Har två stora nystan javamossa som jag flyttar mellan yngelakvariet och föräldraakvariet med några dagars mellanrum. Det verkar fungera bra, har hållt på drygt en vecka, men frågan är hur länge jag kan fortsätta? De första ynglen börjar bli rätt stora.
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Eftersom ingen svarade så fick jag prova själv. Det verkar inte vara något problem med en hel månads skillnad, däremot blev det allt svårare att ge de nykläckta tillräckligt med mat eftersom storasyskonen käkade upp det.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Ynglen äter inte syskon egentligen. Vuxna kan nog äta upp yngel och rom äter många av de vuxna. Men risken är som du sett att det blir lite svårt att utfodra de minsta. Har man en del sorter som är känsligare kan dom, verkar det som hos mig, bli skadade av att hela tiden bli knuffade av större yngel. Du får väl mata på ordentligt med smått foder en längre tid än du egenligen skulle behöva. Kanske mata med större foder först så de större ynglen äter sig mätta först, sen fylla på med mindre foder så de små får mer själva?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag har ett knep när jag har olika åldrar på yngel. Jag lägger ner en skrovlig sten eller en skifferbit som är uppallad på ena sidan med en låg stenbit. Dom minsta ynglen brukar söka skydd under och då ser jag till att det kommer in artemia och/eller mikromask in till där de minsta är. De som är större kommer inte in under. Det funkar ganska bra, men man måste nog dela upp dom sen i alla fall till ett kar till där de större kan gå.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Ursprungligen postat av Sonja
          ...Kanske mata med större foder först så de större ynglen äter sig mätta först, sen fylla på med mindre foder så de små får mer själva?
          Precis vad jag gjort och det verkar ha fungerat. Torrfoder först till de stora och sedan en massa mikromask. Märkligt att de stora inte lärt sig att låta bli torrfodret...

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Smarta malar?

            Ursprungligen postat av dgqlof
            Ursprungligen postat av Sonja
            ...Kanske mata med större foder först så de större ynglen äter sig mätta först, sen fylla på med mindre foder så de små får mer själva?
            Precis vad jag gjort och det verkar ha fungerat. Torrfoder först till de stora och sedan en massa mikromask. Märkligt att de stora inte lärt sig att låta bli torrfodret...
            Menar du att dom lite större skulle ha kunnat lärt sig att om dom inte slänger i sig torrfoder så har dom mycket mer plats i magen för mikromasken (skojar lite).
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            Arbetssätt...