hur få ancistrus att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angelica2220
    • October 2004
    • 110

    hur få ancistrus att leka?

    Är det ngt speciellt man ska tänka på för att få sina ancistrus-ar att leka?? någonstans för dem att hålla till, en grotta? kan man göra det av en vanlig lerkruka eller måste man köpa en rot med hål i?
    "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    #2
    Köp en kokosnöt som du borrar ett hål i och sedan tar du en kniv och karvar ur allt kokos.
    Därefter kokar du den, brukar byta vatten nångång när jag kokar för det blir rätt gult.

    Billig och bra lekgrotta
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se

    Kommentar

    • niclas89
      • October 2004
      • 228

      #3
      varför kokar man den? är det för att den ger gult vatten?
      flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

      Kommentar

      • angelica2220
        • October 2004
        • 110

        #4
        Vilket snabbt svarmen skulle man kunna ha en lerkruka eller ska jag skaffa mig en kokosnöt? kanske är snyggare med en kokosnöt iaf... men hur stort hål gör du i den då??
        "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Funkar nog bra med lerkrukor också men så fort jag bytte till kokosnötter så fick jag yngel
          Jag gjorde bara ett litet hål (lite större än Ancistrusen på toppen av nöten..
          Jag sågade först nöten mittitu sen kokade jag den, sen karvade jag ut kokosen med kniv och sen borrade jag hål i den.

          Ser ganska "naturligt ut" också i akvariet.

          Lycka till!
          /J

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Ancistrus är ju en av del enklaste att odla, allt man behöver är bara en hane och en hona, och de kommer att leka, bara de har någonstans att gömma äggen, det kan göras under en sten, en rot, en kruka. Vad som helst som ligger på substratet som hanen kan gräva sig in under duger.

            //Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Jag hade ett "lekpar" i ett mindre kar för sig själva och skapade alla förutsättningar för lek, typ krukor , rötter , kokosnätter 26 grader i strömt vatten men det ville sig inte så jag slängde i paret i mitt 540 diskuskar och 31 gradigt vatten och då helt plötsligt så lekte dom direkt !!
              Nu leker dom varannan vecka och verkar trivas ypperligt !!!

              Har 3 olika kullar yngel som växer i ett 72 literskar nu och en 4:e på g som precis har kläckts i 540 karet.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...