Ancistrus hona tänkte skaffa kompis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    Ancistrus hona tänkte skaffa kompis!

    Jag har en ancistrushona som är ca 10 cm. Hon flyttade in i mitt kar för knappt 1 månad sedan. Köpte henne alltså i ganska stort skick. Funderar nu på att skaffa en kille till henne. Kommer det att fungera? Har bara ett 54 liters kar så det kanske är för litet?
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • ozric
    • March 2004
    • 31

    #2
    Det går! Mata upp henne under nån månad så hon blir fet och lekmogen.Sedan i med en mustasch-prydd hanne.Är vattnet ok för dem så borde lek komma endera dan.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Du skriver i en annan tråd att du funderar över att skaffa ett 100 l kar. Jag tycker du ska ha ditt lekpar där i. I nu läget med det kar du har och de fiskar du har där i så tycker jag att det blir lite väl trångt. Personligen så tycker jag att ett 54 l kar är för litet för en såpass stor ancistrus som du redan har.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • danfr
        • March 2004
        • 26

        #4
        Kan säga att det kan oxå ta tid innan det händer ngt. Har själv 3 stora ancistruskillar och 2 ancistrustjejer. Har gått tillsammans minst 2 månader utan att det händer ngt. Har matat så dom är feta och fina men inget händer. Gott om gömställe osv. Mina honor är mycket mindre än hanarna, fick det rådet av akvarieaffären, han hade hur mycket yngel som helst i sina kar.

        Kan det påverka vad man har för övrig befolkning i karet? Stressig miljö osv?

        Kan tillägga att jag bara har Ancistrus Gold.

        /D
        ta till höger i vänstersvängen så får du se lite mer av naturen...

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          54 liter är på gränsen för en Ancistrus... inte bra för två, och helt förkastligt för två vuxna och en kull yngel... Sedan lär det väl inte vara de enda fiskar du har heller???
          Vänta med att köpa en till, tills du har ett större kar... De behöver inte vara två för att trivas....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • ozric
            • March 2004
            • 31

            #6
            Triggar till ancistrus-lek gm täta men små vtn-byten ,2-3st/v.I alla fall hos mig.

            Kommentar

            • ozric
              • March 2004
              • 31

              #7
              Har dessa i ett yngel-kar för tropheus,60l.

              Kommentar

              • Mysaan
                • November 2004
                • 138

                #8
                Okej! Då väntar jag med att skaffa en kille till Fia tills vi har skaffat ett större kar.
                www.mysaan.net Smycken för alla

                Kommentar

                Arbetssätt...